Lat lördag...

Pappan hade "sovmorron" idag... eftersom dom som jobbade igår var o rallade rätt sent igår kväll så tyckte dom att Anders behöver ju inte komma in till klockan nio idag på morron utan dom ville ha sovmorron till tio! Vilket jobb, va??? =)

Vilken tur att mormor kollar på Gokväll! Dom hade bokrecension här om dan o då visade dom där här urcoola barnboken! Skithäftig med massor av flikar o luckor att upptäcka allt möjligt! Och så en knapp att trycka på så mullrar traktorn igång... o sist kommer det ut en gigantisk traktor ur boken! Varmt rekommenderad till alla små traktorfantaster!!!
Finns på Adlibris!
image179

image180
Brummmm brumm brumm! Startknapp till motorn!!!
 DAWN SIRETT -TUFFA TRAKTORBOKEN
Pappan kom på blixtvisit med "jobbet"....
Dom skulle upp på Lappberget o åka skidor o ta sig en bastu o han hade glömt ta med en handduk... o så hade han en låda rödvin till mamman!!! Jag skickade ett mms här om kvällen med bildbevis om vad hans stackars barns mamma sysslar med... klockan var fyra på eftermiddan o jag hade korkat upp en vinflaska (den sista i vinstället för övrigt)!!! Jag hade köpt riven parmesanost för några veckor sen o har varit sugen på köttfärssås o pasta med massor av smak av parmesan sen dess, i tisdags blev dags för det till middag o självklart måste man ju ha ett glas rött vin till!!! Igår for resten av flaskan till laxpajen... så, nu var det helt slut på vinförrådet! =)
Så... pappan måste ju vara riktigt orolig för att jag ska bli än mer stollig o glömsk än vad jag redan är! För, veckans nyhet var väl att kvinnar ska dricka ett rödvinsglas om dan för att undvika att bli dementa!!! =D Hehe... Fast, han är inte så svårövertalad själv att ta sig ett glas till nån god mat.... ;-D

Gårdagen blev abrubt avbruten av bajskalas... igen...
Fast, den här gången var det Ditton som geggade ner sina egna byxor o ben... så, det blev rakt ner i badbaljan... och när dom var klara så hade Anna o Lasse kommit! =D
Så, det var ju tur att gjorde den där blåbärspajen jag hittade recept på...
Ganska klassisk blåbärspaj
hette den o finns på: www.blabarspaj.se/

Nu har lilla rara Edvin somnat, utan blöja, i vår säng!!!! :-o
Och monsterdockan vaknat där nere... att dom inte kan sova samtidigt på dagarna!
.
.
.
Jag drömde inga mardrömmar... tror jag... inte vad jag vet i alla fall!
Däremot har jag nångång under natten tagit av mig t-shirten o kastat den på golvet i fotändan av sängen, totalt utan ett minne av det! Kanske det var mardrömmar ändå! =) Jag har ju rätt stark motståndskänsla mot björnar! Jag har väl inte riktigt fobisk rädsla om man nu jämför med svärmors ormskräck... så illa är det inte... men, jag mår fysiskt illa när jag ser en björn! Blir iskall i magen o vattnig i munnen... hela kroppens urinstinker gör sig redo för flykt o det är just o just jag kan hålla mig i schack! När jag var höggravid med Edvin var vi ute efter en skogsväg o körde... hittade en björk som blixten slagit ner i så Anders gick o koxade... jag också... o han gjorde nåt ljud o skrämde mig o jag kan lova... det tog tre o en halv sekund upp från det risiga diket jag stod i och in i bilen!!! Det värsta är att jag känner... om jag hade haft nåt barn med mig så är jag inte säker på om jag skulle ta med det i en sån situation... o det känns skithemskt! För... min hjärna bara reagerar!!! Har liksom inget att säga till om, jag bara flyr!!! Så... björnar... ja, jättegärna... som en fäll på golvet framför brasan! Det är nåt med deras ögon som jag bara dör av!!! HU!

Nå, jag glömde ju att surra om den första orsaken till barnens bad igår...
Edith kom krypande under bordet där Edvin sitter på sin stol o pysslar med nåt, vet inte vad, men hängandes över bordet... givetvis så flasar han till sin mugg med Portello... han skulle prompt dricka från en mugg modell stor o rejäl! Nå, splash... givetvis prickar ju muggen Ditton... som pappan plockar upp i famnen efter en liten stunds total tystnad som det bara blir när ungar slår sig innan gallskriken kommer, och sen snyften o gråten som rätt snart, inom loppet av en halvsekund slutade!!! Jag kommenterar: "Nu hade hon tur!!!" "Vaddå tur?" sa pappan "Hon klarade ju sig från att få muggen i skallen!!!" sa jag "NÄNÄ!!!" Så fick jag se resten av Ditton när han vände på henne!!! Jag hade bara sett den lätt fuktade ärmen på hennes rosa kofta... men, även resten hade fått Portello!!! =)
image181
Lady in Pink-Portello!
Stackars stumpan!! Hela tunga muggen mitt i planeten!! Ett stort rött märke fick hon!!!
Och anledningen till att det inte blev skrik o tandagnissel! För, en stor mugg i skallen GÖR ont!!! Jo, damen fick Portello i munnen!!! Först huckra med underläppen på millivippen att börja gallskrika för att sen sticka ut tungan och...Hmmm... mmmm...nam-nam!!! och så glömma bort hur ont det gjorde!!!!! Fast, dom har ju forskat o kommit fram till att socker gör att smärta gör mindre ont!! Bara från det Edvin skulle ta det där PKU-blodprovet när han var en vecka o dom stack o tröck o stack o tröck i hans små tunna blodkärl ovanpå dom kalla händerna... tills det Ditton skulle göra samma grej... då var det spola under varmt vatten för att vidga blodkärlen... sockerlag på mammas finger för att ditton skulle suga på... skillnad!! Pontus stack dom i hälen... o fick väl hålla på en halvtimme för att fylla dom där tre gigantiska ringarna på läskpappret som dom har som provunderlag!!!

Nä... nu ska jag gå o fixa "middan"!!!
Blir våfflor idag... kanske en klick grädde också... mmmm....
Stekte pommes o korv till lunch... o Edvin åt en stor portion så jag har inge förhoppningar överhuvudtaget att få i honom nån "riktig" middag... så.. då smaskar vi i oss gottigt istället! Och... inge vin blir det... Hehe... för, nä.. vin till våfflor... NÄ!
.
.
.
å så undrar man varför man går upp i vikt!!!
Va... med den dieten... suck.. suck... tror jag nämnt det förr... Jag är såååå less på korv! Och... varför ska småmonster vara så ensidiga i sin kost den här perioden i livet!!! Av middan idag var det bara sylten o grädden som slank ner... det enda våffelhjärtat jag satte fram på tallriken blev kvar... men, han tog om tre gånger av det andra!!! Är lite som vissa dagar när han får en matportion o gärna tar sig mer av både det ena o det andra men bara äter upp dressingen.... ;-/ Nå, väl... snart är han tonåring o slukar allt i sin väg...
Stumpans aptit är det däremot inget fel på!
Hon käkade upp nästan två potatisar, lite kokt morot o så kalvfrikadeller... o så ett par hjärtan våfflor till efterrätt!! Nu ligger hon o fiser som värsta cowboyen... å det luktar inte rosenknoppar!!! =D Edvin ligger o snarkar... på riktigt snarkar!!! Jag börjar känna att gruset i ögonen gör motstånd, hann faktiskt ta mig en dusch innan monsterdockan vaknade.... o plocka undan disk o krafs kring golven så imorron är det bara att starta dammsugarn... hu.. dygnets alla timmar går åt till att städa, plocka, diska, tvätta... lik förbaskat så är det alltid stökigt!!! Nu luktar allt dessutom piss... tom golvet i källaren osar som piss... men han är såååå otroligt duktig lilla hjärtegrynet! Han har klarat hela dan utan nån olycka! Så, det blir väl tredje, helt blöjlösa dan o han har sagt till varje gång han är nödig! "Basssj" säger han... "pssss" ibland, men man förstår ju vad han menar!!! Lite lustigt med hans tal är det ialla fall... för, alla är ju Mimmi, utom mamma, pappa o ditto... men då säger han ju Nino om alla jämthundar han ser o Pontus Camilla har han kallat Mimla ett bra tag!! När vi promenerade efter E10:an här omdan o det körde en vit kombibil med släp o en skoter på så var det med bestämda o konkreta ordalag "Mimla... örn-örn... brmmmm" = Camilla, skoter, bil! Och...det är ju inte speciellt ofta han träffar henne! Ska bli intressant att åka till Kalix med honom nu till veckan för "bedömning"!

Kommentarer
Postat av: Faster Emma

HA! Jag såg nog allt fjoll Anders, när han kom ut med vin dunken!

2008-04-12 @ 19:22:30
Postat av: Förresten...

hade diskussioner om var kommatecknet skulle vara i min förra kommentar, mamma säger det ena och Anna det andra och gissa vem som kom med det rätta svaret? Erik förstås! Ha det bra me småtrollen och kom ihåg att ni gärna får hyra ut dom när ni vill!;)

2008-04-13 @ 10:34:17
Postat av: Anna

Men Emma, jag kom inte med några förslag på var kommatecknet skulle vara, det enda jag sa var att du skulle skriva ihop fjoll Anders samt vin dunken. :P

2008-04-13 @ 21:03:09
Postat av: Emma

ja ja men sak samma... det var iaf många kommentarer om hur man skriver:Phaha..

2008-04-14 @ 08:29:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0