Jaktpremiär!!!

HAHAHA!

Och... nu har mamman satt ribban....
Över jaktbart vilt!!!

- - - - - - - - - >

HAHAHA!!!

Det är den tanigaste, ynkligaste lilla
järpe jag (o pappan) nånsin sett!!!

Men, Ask stod för den...
Den föll i backen under en jaktbar situation...
Och... han fick bita i färsk fågel!!!
Första riktiga jaktdagen....
Kan det bli bättre???  =D

Så i både mina o Ask´s ögon är
den där lilla  ynkliga järpen värd mer
än värsta 40-taggarn!

Det blev en rätt sen sväng i skogen...
o när vi parkerar bilen har jag hunden kopplad dom första ca 40 meterna... släpper honom: "SÖK!" och 10 meter senare flyger värsta tjäderkullen upp... det sprutar tjädrar överallt...
Skulle tro att det var en sju, åtta stycken...
det bara smattrade bland tallarna!

Och.. en ivrig unghund! "HALLELUJA... I´m in heaven!!!" vrålade om honom där han lyckligt rusade runt som en yster kalv! Så... första halvtimmen i skogen var det inte frågan om nåt välordnat sök i lugn takt... *host-host* nä, det var regelrätt fågelskrämmetaktik!!! Men, sen kom han ner på jorden igen o satte igång att söka riktigt fint... då fick vi ju inte se nå mer fåglar förrän alldeles på slutet , när han nästan mitt framför fötterna stramar till i ett fast stånd upp mot en tall... dit den där ynkliga lilla järpen flugit upp... Avancen var väl lite si o så... men, fågeln satt ju nån meter upp så... och jag är verkligen tvungen att titta o se, VAD är det där??? Jag ser ju klart o tydligt att det är en skogshönsfågel... men, jag fick det inte att stämma ändå... för den var liksom förkrymp! Såg ut som en lergök!!! Stort huvud o kroppen var minimal... Men, den föll i backen... o Ask fick hålla sin första fågel i munnen!!!! Och... vilket bestämt grepp... "MIN!!!!" fick bända upp käkarna... men, det gör inget... det tränar vi bort med apporteringen så småningom...

JIPPIE!!!

Medan vi var i skogen så härjade båda trollen med farmor o farfar...
Edvin hade kommit spatserande från vardagsrummet med kommentaren: "Gott vin!" o traskat vidare... Farmor fick en vision att hennes dagen innan inhandlade baginbox-vin låg i en gigantisk pöl på golvet... men, det har väl bara spillts lite grann... o antagligen hade han väl hållit munnen direkt under när han tappade upp ett smakprov!!! =)
Edith hade ätid köttsoppa för kung o fosterland...
o hade stupat med farmor i fåtöljen när vi kom....

Och... nu ska vi åka till Kypas...
Längtar efter en närkontakt med dom där tjädrarna!!!!!


Kommentarer
Postat av: Linda

Satan vad ni är duktiga!!!

Två små barn och hinner med att jaga fågel m tränad hund, jag är imponerad...

Vi måste diskutera jaktträning på öppis i höst.

De har visst öppnat nu =).

Grattis till jaktlyckan och håller tummarna att tjädrarna i Kypas ligger uträtade nu för tiden =).

//Linda

2008-08-31 @ 19:37:23
URL: http://flexis77.blogg.se/
Postat av: Farmor

Du vet, med farmor o farfar som längtar efter de små trollen så är det OK att skicka ungdomarna till skogs, så trollen stannar hos oss!

2008-08-31 @ 20:17:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0