Kräftpartaj mitt i allt!

Igår hade vi lite planerat att ta kanoten o lasta i troll o oss själva o paddla ner o fiska abborre i älven... när vi var sist var det precis så där perfekt som det kan vara en sensommardag med lågt vatten o rätt temperatur... Abborrarna är fullkomligt galna i metmaskarna!!!

Nå, nu hade ju vattnet stigit så pass mycket att vi inte tog oss ner till älven allihop, så pappan gick ner själv o hämtade kanoten o paddlade tillbaka upp till oss där vi fick stanna!
Sen flöt vi iväg, först ett strandhugg på Vännässanden, Edvin njöt av att springa barfota i sanden o ut i vattnet... Edith var mindre nöjd med sin galonförsedda utstyrsel, hon hade mer än gärna sprungit naken o käkat sand... men, nu slapp hon bli blöt o frysa!!!
Hon kravlade sig ut i vattnet gång på gång... galon tål en hel del väta, men inte hur mycket som helst... så det var bara att fortsätta färden!

Vi stannade i ett abborr-getto o fick faktiskt två fina abborrar, på kastspö...
metmaskarna var totalt ointressanta!
Däremot fanns där en livstrött id som först högg på Anders kastspö...
jag plockade loss den o den fick sin frihet tillbaka.
Vi bytte, Anders tog metspöet o jag fick kasta... första kastet hugger nåt stort!!!
ID-JÄ***N!!!
Samma id fastnade på nästa kast, o den hade väl bara hunnit simma ut till exakt samma ställe, för det var inte många sekunder det rörde sig om innan jag kastade ut efter att ha fått spöet i min hand!!! Nå, det kan ju ha varit en annan, men, den hade färska "sår" i munnen efter en krok! Så, det måste ha varit samma!

Nå, nu fick den inte friheten tillbaka... den lossnade i kanoten, o slemmade runt kring Edvins ben (fortfarande barfota efter sandstranden) som tyckte det var skitläskigt o blev lite halvskraj!
Nå, Gerbern gjorde snabbt sitt jobb o jag antar att trutarna vi körde förbi lite längre söderut fick sig ett id-skrovmål!
Sen fortsatte vi att glida nerför Ängesån... ett flygplan med pontoner flög förbi... tur som var så landade dom inte för fiskekortskontroll!!!


Vi stannade där strax nedanför Hällabron... traskade upp till Christer o Stina, o fick låna hans bil för att åka o hämta vår egen...
Fläskkotletterna som jag plockat från frysen tidigare låg på diskbänken o tinade... men... börja steka fläskkotletter sju på kvällen??? Nä! Så, alternativet var ju en hämtpizza... fast, pappan var inte svårövertalad att nappa på förslaget att glufsa i oss kräftor där på hällan! Så, sagt o gjort... Det blev en liten improviserad kräftskiva så där mittiallt! =) Gott i gott... nå, jag är ju inte överdrivet förtjust i kräftor... men, allt det andra o så räkor! Mmmmm!

Så vi hade verkligen en härlig dag på älven o god avslutning!

Kommentarer
Postat av: Greta

Alltså vilken bild så fantastiskt härlig två små troll blå himmel och spegelblankt vatten då är livet som bäst. Föresten jag vill också bo så jag kan fara med båten till Christer & Stina. :) :)

2008-08-17 @ 13:01:05
Postat av: Lillan

Skulle precis säga samma som Greta (om bilden alltså). Fantastiskt härlig sommarbild.

2008-08-17 @ 17:55:02
Postat av: Catherine

Det var superhärligt! En dag man kommer att minnas när det är trettio minus!

Himlen kan verkligen vara BLÅ ibland!

Och, Greta... går det inte att via Sangisälven ta sig till Hällan? Ok... lite motströms o långt... men, det går!? Kram till er alla!

2008-08-22 @ 01:00:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0