Rävjakt... i trosorna -


- och t-shirt... men, några skor hann jag inte få på mig när jag kastar mig ut med pappans kombibössa i högsta hugget... laddat med ett hagelskott!
Jag stod i godan ro på en stol o skruvade upp en hylla i köket när jag får se den där skabbräven som har strykit omkring här ett tag!

Härom dan hade den kommit traskandes, rakt mot Edvin, bara några meter ifrån så stack den undan!
Vi har ju en liten "maskodling" ner mot bäcken vid Sunes stuga, o där lägger vi lite smått o gott som maskar, och också rävar gillar, typ matrester osv (maskarna är gigantiska o det finns en miljard ungefär!!!) så dit brukar räven smyga sig, så också nu...
Jag sprang ut, hade rätt kraftig sidvind, så den vare sig hörde eller kände lukten av mig, så jag hann riktigt nära, bränner av ett (det enda) skott o så klart... flera meter över!!!
Räven tittade upp på mig, såg helt rubbad ut o smet iväg!!!

Så då springer jag in, letar fram vapenskåpsnyckeln (pappans bössa har legat räv-beredd rätt lätt hänt till) rusar ner i källarn o plockar min egen hagel, hoppar i foppa-tofflorna o ut igen... ner mot stugan, ingen räv... så då fortsätter jag runt potatislandet o tänkte mig smyga mot spån-hopen, men, där hejdar jag mig när jag ser att en främmande bil står parkerad!!! Kan riktigt se tidningsrubrikerna framför mig: "Galen småbarnsmamma löper amok!" "Nakenchock! Vild kvinna i trosorna - jagar räv i Överkalix!" osv... osv...osv...

Men, det är INTE kul att ha den där skabbräven här... dels så tycker jag ju synd om den, halva kroppen är utan päls... tänk alla insekter!!! Och... snart börjar det bli kallt, så då får den ju frysa ihjäl... sen, det sista jag vill att hunden ska ha är skabb!!! Har en gång för några år sen delat en fjällstuga med en person som tog med sin rävskabbsfulla tik o smittade ner både min Baloo (som smittade ner Zack o Urvass senare- o Zorrie) och den andra hunden som vi delade stuga med...
SÅ kul att behöva behandla tre hundar med Interceptor!!?? NÄ!!
Det finns korkskallar... o så finns det såna som är fullkomligt urkorkade!
Gissa vilken kategori jag sållar rävskabbsmatten!!!

Och... när den här skabbräven är så totalt orädd... hur kul är det att veta att en skabbig räv kanske precis strykit förbi leksakerna Edvin sitter o leker med???
Nä! Jag grämer mig att jag bommade....

Fick på mig stövlarna också o gick o spanade en sväng... men, då syntes den inte alls till...
Men, man får vara på sin vakt... Låter i alla fall bössan stå kvar på lämpligt ställe här uppe... tillsvidare!
Jag såg den sen ner mot skogskanten vid åkern... låtsades smyga mig ut, men... räven såg mig på långt håll o gled lite elegant in i skogen...

Sen konstaterade jag, lerduvor!!! Skjuta lerduvor... så man får upp svingen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0