Lussebullar... 2:a Advent

Det blev lussebullsbak igår...
När melodikrysset klingat klart... (o jag kunde det med ytte, pytte lite google-hjälp)
så sattes bullbaket igång!

Raraste bullbagarna hjälpte villigt till...


"Två sockerbagare, här bor i staden..."

Fast stumpan, hon mest provsmakade... degen o så plockade hon russinen in i munnen i rasande fart... otroligt att det blev kvar något!
Sen rusade hon iväg med en stor degklump,
ja den där på bilden ovanför, till soffan o hoppa!
Och där blev hon flitigt påpassad av en stövare... jag kastade mig över henne... men i samma sekund fick han tag på degbiten... jag vrålade loss... hunden vände på klacken o rusade iväg med en snubblande mamma som forsätter att vråla: "LOSS!" efter sig!
Men, den där stövarn har talang... skulle platsa i vilket baseboll-team som helst! För han utmanövrerade även pappan som var i köket o när jag väl kom in i köket så hade han svalt alltihop!!!

Och, jag har för mig att hundar inte ska äta "rå" bulldeg, bara några få hundra gram är farligt eftersom det omvandlas till alkohol i magen på dem! Och, saffran är ju inte det nyttigaste det heller... men, det verkade inte påverka mr Senna! =)
Kanske, kanske att han stod mer still... men, i övrigt var han hur frisk som helst!

Stumpan har däremot sovit oroligt o på morronkvisten var det ett gäng pruttar som ljudligt ville ut o hon var pipig o gnällig trots att hon sov!!
Nå väl...

Det blev i alla fall smaskiga lussebullar...

Men, dom där saffransprinsarna.... Skenet bedrar!

Olofssons bageri gör saffransprinsar!
Egentligen så är dom hur goda som helst, men jag hade aldrig smakat dem innan jag började jobba på bageriet... o efteråt har jag aldrig köpt en förpackning... så i mitt huvud har jag en bild av dessa prinsar, goda o sockriga saffransbullar...
Utseendet stämmer hyfsat! Dom SER ut så där...

Och, jag sökte som besatt efter recept på hur man gör dom, men... det var inte många träffar man fick när man googlade!
Så, det slutade med att jag gjorde något som jag trodde efter eget minne... och att man skulle ha smält smör att pensla dem innan man strödde socker på... så långt hittade jag recept både på nätet o i kokbokens vaniljbullar!
Rullade bullar, satte i en liten långpanna o skjuts in i ugnen...
Ut kom så otroligt vackra, gyllengula runda bullar som fick stå ute på bron för att svalna (pappan vaktade dem, han var ute) sen penslades väldoftande, äkta smör rikligt över... till sist strösocker!

Dom såg så där goda ut så jag nästan dräglade!
Tills jag skulle packa skiten...
Lussekatterna, eller som Edvin säger: "Nä, det är ormar!" var hur bra som helst... men när jag ska lyfta i prinsarna... dom ska som det är i mitt minne bara gå att bryta isär... och, visst... översta tre centimetrarna gick väl att bryta... resten var en enda geggig deg... HAHAHA!
Nå, jag snörde igång ungen igen...vände helt sonika bullarna upp o ner i formen o in i ugnen tio minuter till!
Så, dom blev gräddade... o enligt pappan riktigt goda... och visst, dom smakade inte alls tokigt... men... det var INTE saffransprinsarna som min bild i skallen ville ha!

Men, dom smakade i alla fall gott till morronens 2:a Advent choklad!  =D
Både ormar o prinsar!

Och så blev jag så glad när Markus vann "Stjärnor på is"!
Jag hann vara nervös i båda omröstningarna...o ringde flera gånger!!!
Först tänkte jag att det är väl lite orättvist om han först vinner Idol så nåt år senare ett liknande program... men, så såg jag när dom kom utglidandes...
Markus o så dom där två proffsidrottsmännen...
Och, mitt lite dåliga samvete svischade iväg... Va?

Han vann Idol endast tack vare att han var så jäkla duktig på att sjunga...
Och, dom två andra är ändå elitidrottsmän... Hallå!

Jag kunde inte låta bli att kolla:


Vem som gjort vad behöver jag väl inte skriva...


Ja ja... visst sjutton var han värd att vinna!!!
Och, inte bara för det här... utan han var bäst!
Från program ett!!!

Nåväl...
Det är kallt idag... Termometern visar 15,4 isiga kallgrader, jag som var sugen på att ta mig en spark/skidsväng med hundarna... fast... få se om jag är för frusen av mig!
Måste komma ihåg att raka Ask´s tassar!
För, nu är han så lurvig under dem så att det packas snö om det alls är lite kramigare snö!
Och, trollen har energi... Dom skulle behöva få komma ut, dom också...

Kommentarer
Postat av: Faster Lisa

ÅHHH LUSSEBULLAR !!!!!

2008-12-07 @ 15:19:40
Postat av: Catherine

mmmmmmm

2008-12-07 @ 16:59:30
Postat av: Faster Lisa

men kommer hem till helgen så får väl hoppas farmor också har bakat, annars får jag väl baka :D

2008-12-07 @ 17:08:25
Postat av: Catherine

Ja, annars får du ju komma till oss o fika!

=)

2008-12-07 @ 19:58:59
Postat av: Faster Lisa

jadå kommer säkert förbi en sväng =) kanske redan på torsdag :) vi får se

2008-12-07 @ 22:50:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0