TORSDAG 10/7

Det blev en bilsväng denna dag i alla fall!
Trots kräkningar o förkylningar!!!
Och, det gick ju bra...
Vi åkte runt i det underbart vackra Sörmland....

Det finns så mycket att se att en hel sommar här inte skulle räcka!
Dessa stenkullar med enar som är TRÄD, inte några risiga buskar!
Böljande sädesfält i alla möjliga färger med en ryttlande rovfågel som spanar efter käk!
Betande kor i solskenet, hästhagar med slöa hästar som viftar bort flygfän med svansarna i solgasset... Och så dessa gigantiska flockar med hjortar! --->

Men, vi hann se spikstenen!!!
Den ligger vid sjön Båven och är otroligt läcker! Står på högkant o bara uppmanar en att försöka knuffa omkull den! Vilket plask det skulle bli när den rullar ner o landar i sjön!

Pappan o Edvin gör ett försök att knuffa ner den...

...så tar mamman i med hårdhandskarna... Men, stenen står kvar!!!

Sen åkte vi en slingrig, smal skogsväg... Bilen blev smutsig!!! Lerig!!!
Första gången på hur många dar som helst! =D

Nästa stopp var glasskiosken i Björnlunda...
Jag lovar... jag har ALDRIG nånsin sett pappan så smutsig... tror inte att nån annan gjort det heller!!!
Det var varmt! Vi hade FYRA mjukglassar...
Pappan försökte febrilt få glassen IN i stumpans mun... nån tugga i sin egen emellanåt o så någotsånär undvika mjukglass-strömmen nerför armarna! Edvin gjorde ungefär detsamma... till slut blev han nästan förtvivlad över allt kladd som bara rann nerför armar o ben, in i foppa-tofflorna trots att han höll benen vitt isär! Vi hade glass precis överallt! Hela bordet o marken under var glass-lackerade! Och... tjejen i glasskiosken var ju så vänlig o skickade med TRE extra servetter: "Det brukar ju bli lite kladdigt!" HAHAHA!!! Det gick åt ett rätt stort antal våtservetter för att få oss hyfsat rumsrena för bilfärd!!!
Nå, gott var det i alla fall!

Sen var det bara en mil till Skeppsta...

Skeppsta Slott!

Här jobbade jag en gång för länge sen... som stalltjej!
Fick erbjudandet att börja jobba som stalltjej, 1000:- i månadslön, kost o logi när jag var femton o skulle börja Distribution o Kontorslinjen på gymnasiet... GISSA vad jag valde!!!
Va, få betalt för att jobba med hästar????
Jag trodde ju att jag skulle vara en stalltjej... bara lite vid sidan om... men, efter två dagars introduktion stod jag ensam på måndag morron med sjutton araber o det var bara att hugga i! Två hingstar som inte var så kompatibla med varann (lite pussel för att få in o ut dom... gällde att ta dom i rätt ordning!) resten föl o ston... o så ett halvblod o ett fullblod!

Stallet!

Fast, det ser ut som om det är ganska många år sen det fanns nån häst här!
På "min" tid var det två hagar framför stallet och så var det betydligt mer välmålat!

Flygeln!

Hon som ägde hästarna bodde i flygeln till slottet o mina rum var dom tre i mitten, överst! Trappan var från 1600-talet o det var djupt nednötta trappsteg... lite hisnande att tänka på alla fötter som trampat där före mig... det sas att det spökade, men, jag var väldigt mycket ensam i huset o såg då aldrig till nåt spöke! En fantastisk tid... otroligt fantastisk!

Efter Skeppsta åkte vi tillbaka till Nyköping...
David hade varit o köpt tårta, så vi hade ett litet mini-femårskalas! Han fyller ju om bara nån vecka... o nu fick han ju öppna paket från kusinerna! Ett par inlines!!! Som både han men kanske mest Adam gillade!

Emma kom lite senare o så fick vi lite äckel också... hon hade en fästing på benet!
Den hade inte bitit sig fast så den kilade omkring... jisses så snabba dom är! Jag har bara sett såna som sitter fast... o dom rör sig inte alls... (för feta magar, benen når inte ner!) men, den här med tom mage var som en liten iller!
Det är väl det som är det trista med södra sverige! Dessa äckliga fästingar!!!
Vi har haft tur... Jag har bara plockat två, små från Ask o inte en enda har vi haft själva på oss! Men, då är man ju ganska vaksam också... inget rullande i höggräset för nån av oss direkt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0