Inga brutna ben! =)

och första skidturen för säsongen resulterade inte ens i ett dyk i nån snödriva, trots ivrig breton!
Nä... det gick hur bra som helst o det var skööööönt o kul!
Senna fick springa lös för eventuella harspårs upptäckter... Ask fick ha sele...
Inte ett enda harspår, inte ett såg jag... ok, det gick FORT ut i skogen... o på tillbakavägen något långsammare, men då var det så skumt men... hur som helst, åtminstone något spår borde man ha sett! Men, nä! Jag tror hararna svurit sig samman o rymt till Muodoslompolo!!! Eller så ligger dom o trycker, totalt överrumplade över dom mängder snö som rasat ner över dom senaste tiden!!

Nåja... det är ju kul att åka skidor!!!
Och, som sagt... ovanligt tidig skidpremiär också!!!

Vad som också höll på bli ovanligt tidig premiär var att åka isvägen över till boheden....

En traktor höll på för fullt att skotta snö, bommen med den otroligt härliga skylten STOPP var nedfälld o färjan stod o puttrade bara några meter ifrån trakorn som plogade!!!

Det ser så brutalt ut... isrännan där färjan går/gått... o så kör man BIL bara några få meter ifrån!
Jag som har lite fobisk skräck över isar tycker att det är ganska läskigt!
Speciellt dom första gångerna innan man vänjer sig... då går det bättre att åka över... men, i början har fjärilarna race i magen o tankarna snurrar febrilt... Hur gör jag om vi går igenom... Vem räddar jag först? Edvin??? Edith??? Hundarna, i sin hundbur längst bak???
Och konstaterar att med 13 meter ner till botten så lär jag bara simma ner EN gång för att rädda barn nummer två... hundarna lär drunkna!

Så, att den där bommen var för i dag... gjorde inte så värst mycket!
Jag njöt av fulla muggar av att puttra fram på den säkra färjan...
Även på hemvägen stannade vi o läste på skylten: "ISVÄGEN STÄNGD!" stod det o mamman tänkte "ÅÅÅHHHH Så syyyyyynd då!"

Jag VET ju att det är säkert... om Vägverket garanterar att det håller för två ton, då gör det garanterat det o lite till... o jag ser ju med mina egna ögon att isen håller för att en traktor ska köra fram o tillbaka, så, jag vet ju att det är säkert... men inte mindre obehagligt... det är väl för som ormrädda att få höra att "Dom är inte farliga!" om ormar!

Nåväl...
Frida hoppade på när vi passerade dem på dan så hon har haft fullt upp med troll... sen kom moster Greta o hämtade henne på eftermiddan, Edvin spärrade upp ögonen o utbrast: "Vad du gjort med ditt hår? Det har brunnit i ditt hår!?" och ett allmänt asgarv bröt ut när Greta drog fingrarna genom det absolut nyklippta o mörkt färgade håret!
Det var jättefint!!!
Och Edvins kommentar var bara rar... men, ack så rolig!!!

Nå ja...
Fem av sju travhästar gjorde som jag ville idag!!! =)  20:-  gav fem rätt!!!
(HAHAHA)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0