Om inte solsken...

så en rejäl sovmorron kan göra susen!

Inser precis att klockan är 11:21 och jag har egentligen bara ätit frukost o druckit en kopp kaffe efter att ha klivit upp!!!
Hade det varit en "normal" morron hade jag varit inne på sjunde koppen....

Pappan klev upp med monstren, eller rättare sagt... före dom!
Och, han stängde grinden i trappen så vare sig monster eller "o-dågs" kunde ta sig upp (Senna kommer väldigt gärna upp o pussar på en om man sover för länge)!

Så, nu känner jag mig nästan för utvilad!
Men det var såååå skönt.
Det blev rätt sent innan vi kom oss i säng igår...

Det blev en liten skogssväng igår...
Pappan kom ganska sent från jobbet o ännu lite senare kom vi oss
iväg åt Kypas, men, vi fick oss ett par timmar i skogen i alla fall...

Och... det Ä R ett tag sen sist...
om inte annat så avslöjar bösspipan det - - - >
SPINDELNÄT!!!  (klicka för större bild)
(bössan har hängt "på tork" (inte i vapenskåpet) sen sist så jag antar att det är damm)

Men, det gjorde absolut ingenting... för jaktuppehållet har gjort gott till både hund o fågel!
Och, det var så där underbart i skogen som man önskar att resten av vintern skulle vara!!!
Vit SNÖ - Snö som hänger kvar i träden som är så där vintrigt vackra... snön som ligger nästan decimeterdjup på marken är så där härligt fluffig o lite frasigt knarrande... avslöjar varenda litet steg som djuren tar i skogen... så man SER att det där hunden så intressant nosar efter faktiskt ÄR en fågel o inte räv, hare, älg, råtta....
Det var en åtta, nio minusgrader, precis lagom så att långkallingar o fleecetröjan under jaktkläderna gjorde det precis lagom varmt med lite nyp i kinderna från kylan...

Pappan o Senna for o kollade in lite harspår medan jag tog Ask en sväng...
Först stötte jag själv upp något, såg inte vad...
men, det lät större än järpe men mindre än tjäder...
Ask skötte sig riktigt bra!
Fåglarna var trygga och Ask jobbade på fint...
det verkade som om snötäcket lugnat honom också!
En sväng for han o skällde efter nåt, jag anade järparna som visslande flög runt bland träden... eller så kan det ha varit en hare... är inte helt säker....
Sen regelrätt stötte Ask upp en sån där fet tjädertupp som står högt upp på önskelistan över fällda byten!
Jag såg den på drygt tvåhundra meters håll... den flög så fint över den huggna linjen jag gick efter... strax efter kom en glatt springande Ask... Men, jag kunde bryta drevet, kallade in honom... körde lite dressyr... o skickade ut honom igen...

Jag hade Ask på min högra sida när han kommer in mot mig o fem meter från mig lyfter en fin orrtupp o då kom det där underbart perfekta träningstillfället!!!
För några sekunder senare kommer ju Ask, rakt på där tuppen legat o jag stannade honom o där fick han stå still ett bra tag... gick fram till honom, skickade iväg honom på ett nytt sök... o tog fast honom igen på samma ställe...
Och, jag hoppas att han fattar att det är meningen att han ska stå still när han känner så färsk fågel!
Generna vet det ju så väl hos honom... bara att övertyga hjärnan som numera tycker det är mer spännande att jaga dom när dom är på vingarna!!!
Nå, det märks fort nästa sväng...
Men, det var i alla fall en underbar skogssväng...

Och, varenda monsterattack som lagrats i den hårt beprövade mamman bara rann bort i takt med varje andetag frisk skogsluft jag andades... så, nu är jag redo för många, många nya bataljer med mina små troll!!! =)

Idag ska jag åka o hälsa på mina "barnbarn"!!!
Finns det nå sötare än kattungar???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0