Tjädrar... tjädrar o tjädrar...

Jag börjar bli less TJÄDRAR!!!
Jag börjar få en stark längtan till FJÄLLEN... o RIPOR som ligger still, i lite läckert ripris som sträcker sig över vidder så enorma att det hisnar i magen när man tittar sig runt... så man SER vad som händer!!! Och, inte bara HÖR dundret av rejäla vingar som studsar in i träden... och skällandet... visst, en o annan fjäder ser jag ju ocskå... i nån lucka mellan slyet i det risigaste skogslandskapet som finns i sverige (Rådan!!!)!!!
Men, men, men.... fjällen... *SUCK*

Mormor förbarmade sig över oss igår också... så jag o Ask smet iväg en sväng... nu var det inga älgjägare i farten så vi for till utgrävningarna norr om Gyljen, eller Rådan... som det heter...
Där brukar det alltid vara fågel... så också nu!
Först fick jag se en fet orrhöna! Ingen chans på den... Hann aldrig se vad som hände... mer än att den kom o flög rakt mot mig, satte sig i Contortatallen jag stod precis under!!! Sen kommer trädskällarn...
Nästa fågelkontakt var det bara jag som såg!
Ask for o sökte rätt långt ute på ett hygge, fast numera är det inget hygge utan en ungskog!!! (att det ändras i skogen!!!) Så, där jag kommer traskande längst norr på hygget får jag se en liten tjäderhöna komma trippandes... i sakta mak... Jag tvärstannar o försöker med tankens kraft förmå hunden att komma... Hela tiden ser jag fröken tjäderhöna trippa norrut!!! Sen kommer då Ask... o jag försöker dirigera honom så tyst jag kan, men, det gick inte alls... så fort jag rörde en hand så flaxade damen iväg... o lämnade oss med bara doftspåren kvar!!!

Suck... FJÄLLEN!!!!!!!!
DALRIPOR!!!!!!

Men, det hjälps inte... fågelkontakt har vi haft! Och, kul är det!
Varenda gång vi varit ut så har vi haft rätt mycket fågel... även om det inte blir nån riktigt situation så har vi kul i alla fall... dom är svåra, tjädrarna... det hjälps inte!
Och, det som känns bra är att även om plaskasken skrämmer upp fåglar titt som tätt o jagar dom glatt med skall... så är det nåt som med tiden o erfarenhet försvinner... han kommer på att om man ska få fågel måste man samarbeta med matte o så sköta det snyggt!!! Så, det oroar mig inte... han är ung o het! Och, han står... så jag är nöjd!
Men, framför allt... han tar med sig mark... jag har inte själv stött upp fågel (jo, nån klantgrej som var mitt eget fel... han höll på utreda o jag trampade bara på)!!! Bra...

Men, fjällen, fjällen, fjällen... allt är så mycket enklare där! =)

Nu är vi tre i älg-änkefamiljen...
Edvin o Edith är återförenade...
dom blir så glada att se varandra när dom varit ifrån varann några dar!
Och, så har vi fått ett till prominent dambesök! =)
En rar liten läcker tjej, som heter Voddas...

När jag berättade till Armani att skulle få tjejbesök så satt han i trappan... o såg mig intensivt i ögonen... "Nu du! Kommer det en brud på besök!!!" och då tittar han ut och sitter läääänge o kikar ut!
Så, nog förstår han allt man säger!!!
Sen när då den läckra damen kom så dyker han på henne direkt! "Mmmmmm... Luktar namnam... Bita fast i nacken o sätta på!!!"
Fast, sen kom ju Echo o brydde sig, o Ask... o då blev damen lite blyg o sur...
Fräste som attan o gick o la sig under en liten byrå!
Men, idag har dom flörtat på... hon lägger sig platt på magen o flörtar med den inte alltför nödbedde herrn som gladeligen gör sitt jobb!!! Han har det nog rätt bra... han Armani!

Nä, är stumpan trött...
Ska gå upp o se om hon har ro att slumra till en stund...

Kommentarer
Postat av: Faster Lisa

Jag saknar småtrollen !! Men ska komma hem i helgen så då får jag busa med dom.. massa kramar

2008-09-08 @ 12:32:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0