Pyssel!

Jag är in på Petras fina blogg Nöystu o blir så imponerad över allt fint hon pysslar med...
Jag är otroligt imponerad över alla som fixar saker!
Som tex. tv-programmen där dom bara gör...
Klipper o sågar o fixar... det ser så enkelt o smidigt ut!

Jag har aldrig varit nån "fixare"!
Tapeter, det är jag en jäkel på att få upp! Och, det tycker jag är kul... måla stora ytor, typ väggar o tak, ja... också lättfixat... men, småjox... Som Petras fina patinerade buffe!

Nånstans där från tanke till färdigt resultat går trådarna isär för mig... bara det där att veta vad man behöver! Och, hur man ska arbeta?! Jag tror mycket i mitt handikapp sitter i utrymme! Stå o stressa vid köksbordet medan trollen antingen sliter o drar i det man försöker grejja med eller så ställer dom till nåt annat ofog som man måste släppa allt man har för händerna o rusa iväg o ta reda på! Så, jag inbillar mig att det hela beror på plats o tidsbrist! (fast, andra med massor av barn o ingen plats alls fixar ju pyssel ändå!)

Det är väl bara att konstatera att vi människor är olika!
Och, tur är väl det...

Glömmer aldrig när jag skulle måla utemöblerna i trä...
I mina tankar såg jag fina, vita o glansiga utemöbler, en rödvitrutig duk vajade i vinden o ovanpå stod en vas med blommor (också nåt som jag inte kan, trädgårdsjox!) På det dukade bordet fanns kaffekoppar o fikabröd! Att det sen i verkligheten alltid BLÅSER så man inte kan vare sig äta bulla eller dricka kaffe för man har en tofs med hår som ideligen blåser in i munnen... och att man invaderas av insketer! Är det mulet så är det mygg, knott o sviron som äter på en, om solen råkar skina så kommer det tunga artelleriet - bromsar, blinningar o tom en vanlig flugjävel har bitit mig!
Men, det är väl den där romantiska förebilden man har, att SÅ ska det vara...

Hahaha...
Jag köpte färg... o pensel....
Då fanns den där färgbutiken i gamla tygaffären, där bakom "bolaget"... när man körde förbi Shell som det hette då...
Sen har det väl varit café en sväng, o var inte reklambladet också i dom lokalerna ett tag? Nå, då var det färgaffär i alla fall... Glad i hågen går jag in, förklarar mitt tänkta projekt o får då färg o pensel som ska vara perfekt!

Sätter så igång... möblerna var ju helt i trä, gamla o gråa av tidens tand eftersom allt befintligt skydd ätits upp. Så, lite sandpappersdrag över var det enda som krävdes... o så sätter jag igång att måla!
Linoljefärg - matt vitt!
Det är mitt i sommaren, inte en regndroppe i närheten på flera dar, solen strålar men det är ändå lagom varmt... omkring 20 - 22 plusgrader.
Jag minns inte riktigt, men torktiden innan nästa varv skulle målas har jag för mig var 20 timmar, så ett dygn senare går jag glad i hågen ut o målar varv två...
Nå, resultatet blev absolut inte det jag tänkt mig!
Inget klarlackat vitt inte... nä, mer smutsgrått o trist...
Och, färgen torkade ju för h-vete aldrig!!!

Sittytor o bordet torkade så dom gick ju att använda... men, titt som tätt hade man varit o petat i nåt skrymsle med otorkad färg, det vittnade dom vitfläckiga fingrarna om så fort man suttit där o slagits med insekterna nångång!

Flera herrans år senare... fem, sex, sju? Så kasserades dessa möbler, jag slog sönder dem till "kaffeved" o eldade upp skiten... o dom svarta skinnhandskarna jag hade på mig blev VITFLÄCKIGA av denna vansinnes-färg!!!

Kanske kan sånt här vara en orsak till min ovilja till pyssel...

Så, jag fortsätter att betrakta andras fina verk på håll... o fortsätter att imponeras!
Som tex Marias naglar!

Kommentarer
Postat av: Paula

Fniss, där har du anledningen till att jag älskar vintern! Garanterat myggfritt!

Hej förresten, och tack för besöket! Hur mås det där uppe i lappmarkerna? Jag måste ha bott där i något av mina förra liv, jag har aldrig i detta liv varit längre norrut än till Umeå men ändå känns det som att jag hela tiden vill och söker mig norrut...

Fast myggen o jag är inte kompatibla.

Ja det är inte svårt att räkna ut hur du får dina dagar att gå med två småtroll! Jag har ju redan passerat det stadiet t.om med mina barnbarn! Yngsta barnbarnet fyller 10 men det fylls snart på med nya, från makens sida.

Idag ska vi ut på shoppingtur, det värsta maken vet, men micron har pajat och maten är slut

Ha en riktigt skön helg med ungar och djur!

2009-01-23 @ 10:01:35
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0