Vad krävs...

för att ta körkort?

Jo, jag har körkort... haft i ganska många år... sen har jag väl en del sunt förnuft också... sånt får man väl allteftersom den släta ungdomshyn ersätts med rynkor...
De flesta får väl det i alla fall?

Men de rikspuckon som kör efter E10:an, de har då noll förmåga att tänka i sunda banor... eller det kanske är nonchalans o brist på respekt? Vad vet jag...
Men, en sak vet jag...
När jag kör bil o jag upptäcker något "hinder" efter vägen, då släpper jag gasen o trampar på bromsen!!! Vad hindret än må vara...
Älg, Ren, Traktor, Häst med ryttare, Cykelåkare, Barn!!!

Men, majoriteten av idioterna som kör bil (om nån nu läser det här o känner sig träffad... Ja, det ÄR jag som cyklar efter E10:an titt som tätt... Antingen fort o ensam med en orange ryggsäck till o från jobbet eller på mormors gamla Rex med två puckohundar vid min sida - en stövare och en breton - FY SKÄMS PÅ ER!!!) majoriteten av alla bilar kör som satan!
En del ids inte ens hålla ut ens en centimeter in på andra körbanan... det bara svischar förbi i hundrasjuttio - skulle jag slänga ut foten skulle den snabbt amputeras!
Vinddraget när bilen passerar får hela mig o cykel att skaka till!

Hur kan man???
Har man inte mer vett än så???
Okej när jag cyklar ensam... då försöker jag hålla mig så långt ut på högra kanten som möjligt... men, med två puckohundar som mitt i allt får nåt spännande doftspår i näsan kan det lätt bli ofrivillga sidorörelser!
Kommer det ett spån till bilförare just då, ja då är det gonatt för den här mamman!!!

Och en av anledningarna till att jag oftast kör söderut från Gyljen är pga hastighetsbegränsningen: 70 km/h - men, knappast nån kör så sakta... o i regel är det dem som kör sakta som också håller ut en bra bit från en... idioterna bara blåser på!
Skiter fullständigt i en oskyddad cyklist!!! FY FY FY!!!

Om det står en REN vid vägkanten... DÅ saktas det in... rejält!!!
Ska ta mig sjutton klä ut mig till en ren när jag cyklar... lurvig päls o göra mig en cykelhjälm med stora sarvhorn - DÅ kanske...
Då kanske tattaridioterna saktar ner lite grann!!!

Morr...

Det höll dessutom på att gå riktigt illa idag...
Och det får jag väl skylla på mig själv o puckostövaren...
Jag har nosgrimmor på båda två när jag cyklar, fast i varsitt koppel försett med karbinhake i båda ändarna - den ena fast i nosgrimman o den andra som reserv fast i halsbandet - som gardering, för jag vet att de båda kan slita av sig nosgrimman! Nu var det en läcker liten tax som stod med sin husse vid vägkanten när vi åkte söderut... o på tillbakavägen i samma område började stövaren nosa mycket intensivt på backen... jag tror det var en tax-flicka som traskat där på andra sidan strax innan!

Nå puckot tvärstannar o plopp sa det när jag hade ett tomt koppel i handen o en lös stövare på E10:an o så ett hjärta som slog i hundranittio!!!
Det kom bilar o husvagnar från alla håll... jag viftar febrilt med armarna mitt på vägen för att hindra trafiken! DET hjälpte, DÅ saktades det in!!!

Stövarn kryssade med nosen i backen som en virvelvind fram o tillbaka på vägen, fick till sist lurat iväg upp i skogen med båda hundarna... o så fick jag tag Senna!!!
Men, fy så hemskt...
Så, det var en cykeltur med livet som insats, i ordets rätta bemärkelse!!!
Flera gånger om!!!

Så min stilla undran om vad som krävs för att ta körkort...
Ja, inte verkar det vara omtanke, sunt förnuft eller respekt för andras liv!
Och jag? Ja... jag får bli så vansinnigt förbannad!!!

Så, om dessa två:


skymtas efter vägen sammankopplade med en frustande, ilsken småbarnsmamma (inte att leka med) o ni blåser förbi för fort o för nära... Stanna inte!!
För, om jag kommer ikapp... GRRRR!!!
DÅ blir det värre skador i lack o plåt än vad det blivit vid en krock med en flock renar!!!

Kommentarer
Postat av: Lillan

Jodå, jag mötte dig med två vovvar i koppel igår och precis då kom det massor av lastbilar och husvagnar och personbilar som körde om dig bakifrån - i full fart! Då tänkte jag precis som det du skriver - tänk om...

Det är en hiskelig fart på E10:an! Du skulle se vad de susar förbi ovanför oss. Fartkameran är placerad på helt fel ställe. Innan byn så de kan gasa på lagom tills där det är som mest liv efter vägen. Hur tänkte de då???

2009-07-09 @ 11:16:28
Postat av: Catherine

JA!! Den där kameran skulle ha suttit nånstans kring bron! Eller P-hemmet!

Helt puckat att sätta dem i början av byn... (samma sak med norra kameran, de saktar in lagom till kameran sen är det järnet resten av byn!!!)

Morr!

2009-07-09 @ 18:11:29
URL: http://cv69.blogg.se/
Postat av: Catherine

Inte alls...

tänkte de!

2009-07-09 @ 18:13:04
URL: http://cv69.blogg.se/
Postat av: Catherine

och, jag glömde ju...

Idag, ännu värre...

Mitt på Hällabron med en lång radda mötande trafik kör en lastbilsjävel om mig... inte nu i rasande fart, men gissa hur läskigt DET var!!!



2009-07-09 @ 19:10:35
URL: http://cv69.blogg.se/
Postat av: Lillan

Jag ogillar Hällabron, speciellt när jag och kidsen cyklar till Bränna. Jag får alltid för mig att de ska cykla för nära broräcket och fastna med cykelstyret och sen ramla ner i älven. Det är så stora "hål" mellan väg och räcke =(

Jag såg när du kom hem idag =) Vi måste spinna tillsammans nån dag

2009-07-09 @ 21:47:17
Postat av: Catherine

JA!!! Börjar bli vansinnigt sugen på dunkadunka-tramp! =D o så cooooore!!!

2009-07-10 @ 20:03:05
URL: http://cv69.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0