Första riktiga...

Utställningen för Senna!


Och det var så kul o gick bra! =D

Utmärkt typ, storlek och helhetsintryck. Mentalitet: UA
Vackert, välskuret huvud. Bra kropp. Ganska bra nackknöl. Vacker ö-linje. Ännu ngt tunn i sin bål. Välvinklad & välgående. Vältecknad med lovande färger. Utm steg. Välvisad.
1:a pris Kv Kk HP


Och domaren sa efteråt: "Tack för att jag fick se denna hund!"
Det har jag aldrig fått höra förr av en domare! =)
Sen det där sista... Välvisad! =D

Det var så jädrans kul för Senna visade ju upp sig riktigt bra!
Vilken skillnad mot hans kompanjon! Ask som inte visar upp sig för fem öre, utan kryper ihop o visar sig underlägsen... då är det en fröjd med Sennas vackra steg och så det där med Frolic... som jag spetsade med älgtjälknöl dagen till ära... "Jag är ett matvrak, jag älskar allt som går att tugga o smakar lite grann... jag gör vad som helst för en smakbit!" står han med full koncentration o ser ut att tänka när han ger mig hundratio procent uppmärksamhet! =)

Det ska bli så kul att ställa honom i fortsättningen...
Synd bara att klantjag missat Piteå-utställningens anmälningsdag!!!
Har noterat utställningsdagen som sista anmälningsdag!!!!
Så, det blir ingen Piteå-utställning för oss! Morr!

Det hände i fredags... och det har hänt förr!
Baloo skulle på GVE-utställningen på en söndag... torsdag badade jag honom, fredag smet han ner mot älven för att jaga storspovar! Fram o tillbaka (det var högvatten) sprang han över ängarna, den ena full av gula smörbollar - den andra nyplöjd!!!
Där fick jag se mina timmar med noggrann schamponering o sköjning i god tid inför utställningen (så pälsen skulle hinna få tillbaka glansen) försvinna i rasande fart!
Hunden som jag till slut fick fast var knallgul fram, diarrébrun bak i stället för kritvit o orange som han varit strax innan!!!

I fredags smet (Edith öppnade grinden) bägge puckona! Ask först, i trettiofyra graders hetta... Senna bakom, fullt drivande bretonen som jagade sjöfåglar fram o tillbaka längst ner på Långänget!
Vad fick jag göra... jag som först cyklat fram o tillbaka till bageriet på dan... jag fick ta på mig täta kläder (myggjävlar), stövlar o traska efter... i TRETTIOFYRA GRADERS HETTA!
Tre kilometer mätte jag upp att det blev... och terrängen där nere mot älven är rätt krävande... Sälgbuskar som växer på tvären!!!
Fy vad slut jag var... o svettig! Det bara rann efter ryggen!
Men, jag fick fast puckona... innan DE hann bli alltför slutkörda i hettan!

Sen är det bara så att vi måste börja vårda vårt språk... Edith såg andra stövare på utställningen o pekade: "Titta, Pucko-stövare!" Där blev vi avslöjade vad vi kallar våra hundar ;-)

Grand danoiserna ställdes idag...
Det är otroligt vilka enorma hundar det är! Det var en grandis modell STOR med en matte modell LITEN... Vilka kontraster!
Ofattbart... när hon klappade hunden höll hon upp handeni höjd med sin näsa!

Nä, en kul dag...
Vi hade smörgås o fika med oss... hann inte äta upp det under utställningen så vi stannade till på den otroligt fina rastplatsen Stenbron! Vi var bara tvungna... Vacker plats! Bara synd att det där Puckot för alltid satt den platsen på kartan tack vare mordet på Carolin!

Och Edvin... han har varit på rymmen sen lördag!
Han stannade i Kypas på lördan...
Sen följde han med farmor o farfar när de kom för att hämta Lisa, som hängde med oss från Gällivare idag... men, han följde med dem tillbaka till Kypas! Stumpan ville också... men, men... både jag o pappan såg scenariot framför oss! Slutkörd stumpa, somnat sent igår... upp kl 6 idag... full rulle hela dan! Sovit en stund i bilen, från Stenbron till Gyljen... Ja, om jag säger som så... det var med nöd o näppe vi själva klarade att hantera den övertrötta stumpan innan hon kom sig i säng... det hade blivit kaos om hon hängt med till Kypas!

Men, nästa helg... pigg o utvilad stumpa... då får hon nog testa att sova borta för första gången!
Vad ska jag o pappan hitta på då!?!?

Nå, men... Edivn...
Det är nog bäst att han pallrar sig hem så fort som möjligt!
För, mormor kom traskandes över "trumman" ikväll... o hon höll på rasa ner i bäcken tack vare kommunala vattenläckaget som underminerat stigen där!!!
Så, jag har en känsla av att det kanske kommer nån grävmaskin o gräver här, kanske i morron!

OM nu kommunen läser sina felanmälningar de får via internet!!!
För, jag har skickat iväg två anmälningar... men inte fått nån bekräftelse än...

Kommentarer
Postat av: Linda på Norra

GRATTIS till utställningen och vad roligt att ivern kommit tillbaka =).

Sicken värme vi haft hoppas att den håller i sig.

Ha det bra!

//Linda

2009-06-28 @ 19:47:29
Postat av: Emma

Det var väl ingen dålig officiell utställningsdebut! Grattis!

Och - du var proffsig som handler, en del har den rätta känslan och då kan det bara bli bra!



Nu får du sikta in dig på Stövarklubbens utställning i Kalix i Augusti.



Ha det gott



/Maria

2009-06-29 @ 22:27:28
URL: http://emmachristinak.blogg.se/
Postat av: Millhuntarna

Tja, hur den bloggadressen hamnade på inlägget ovan kan då inte jag begripa, för det var jag som skickade den.....???????

2009-06-29 @ 22:28:58
URL: http://www.hassesreklam.com/index2.htm
Postat av: Catherine

Maria:



Tackar!!!

Jajjamen, nu blir det stövarklubben i Kalix! =D

Fast jag grämer mig lite att vi missar Piteå (det är ju Gunnar Norlin som dömer, han var ju så förtjust i Senna i höstas här!) men, men...



Hehe, ja - datorernas vägar äro outgrundliga! Det är väl inte meningen att man ska förstå allt! =S



Linda:

Tack!!!

Ja, nu har jag verkligen fått igen ivern! =D



Och du... oroa dig inte för värmen o sommaren! Jag ska jobba sju veckor till!!! ;-)



2009-06-30 @ 00:07:12
URL: http://cv69.blogg.se/
Postat av: Greta

Grattis!!!!!! Vi är ju ny hemkomna och jag har haft semester från datorn också så jag har inte vetat hur det gick förrän nu. Men stort grattis från oss alla.

Ha de gott kram :)

2009-06-30 @ 22:42:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0