Brevbärar'n...

eller som Edvin säger "postbrevarn" kom med en pinfärsk "Hundsport" idag...

Sitter o bläddar i den o upptäcker att Jordbruksverket sedan årsskiftet beslutat att en hund endast får ID-tatueras om den är sövd! SÖVD!
Alltså måste man till veterinär för att tatuera ID!?
Hur klokt är det?

Först o främst ID-märker man valpar när de är under tio dagar o "ingreppet" sker med en tatueringstång, det är inte speciellt många prickar som utgör sifferkombinationen i Sennas fall: 44577Y
Visst känner en liten valp av det där sticket i örat...
Det vet väl alla som gjort hål i öronen att det känns!

 

Men, detta "ingrepp" utförs i regel hemma hos uppfödaren av en särskild
ID-märkare, valparna har trygghet av tiken, hemvand miljö o bus med
sina syskon efter själva märkningen!

Är det mer djurvänligt att stressa valparna med att transportera dem TILL veterinären för att sedan SÖVA dem???
Ska man överhuvudtaget söva djur i onödan?

För, jag tycker verkligen att det ÄR i onödan...
Ett snabbt stick i örat med tången... är betydligt mindre smärtsamt än de
otaliga bett VALPARNA själva ger varandra i öron, nos, hals, ben,
tassar, svansar med sina sylvassa valptänder! HELT utan bedövning...
Var finns all rim o reson???

Okej om det är en vuxen hund, då är det klokt att söva... eller hellre chippa...
För, det är väl bättre att chip-märka sina djur kanske...
Fast, känsliga bretoner skriker som stuckna grisar när den tjocka (chipet är
stort som en blyertsspets) sprutan sticks in i nacken!

 

Bretoner är extremkänsliga för sprutor, i alla fall mina... inte en vaccination
utan skrikande hundar!!!

 

Men, har man en stövare eller jämthund som jagar o kanske gör så i flera dar o så långt bort att hunden "blir vilse" så kan det ju vara smidigt att ha numret väl synligt i örat så är det bara för eventuell hundupphittare att knappra in numret i SKK's databas o så vips kommer namn o telefonnummer upp till ägaren!

Sen kan jag ju inte annat än i samma anda nämna RENAR!
Renmärkning...
Hur i jösse namn kan DET vara tillåtet???

Att utan bedövning, lugnande eller sövning SKÄRA med KNIV ut märken i renkalvarnas öron???

Övergår mitt förstånd... men, kanske renar inte har nån känsel?

Och vem är det som skapar dessa lagar o förordingnar?
Har de ingen som helst kännedom om hur det går till i verkligheten?
Jag blir förstummad....


Kommentarer
Postat av: Faster Emma

Min kommentar har tydligen kommit bort på nsd bloggen så får väl skriva igen:P.....

*Fick post igår..tack, tack:) Blev så hjärtligt glad när jag fick brev (som dessutom är kreativt gjort:)) Tusen kramar och tack igen:)

Pussgo

2009-03-05 @ 17:03:42
Postat av: Catherine

Hos NSD är det väääldigt mycket som verkar komma bort!!!

Hoppas du har en trevlig födelsedag! =D



Kram från oss alla...

Ja, Anders jobbar så honom kan jag inte tala för.. men, oss andra!

2009-03-05 @ 17:36:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0