Trafikregler! Gäller tydligen inte överallt...

Skrivet den 31 januari 2009 kl 23:08


Jag tycker inte om att åka bil på vatten...
Färjan mellan Boheden o Sandudden är väl ok,
den har jag vant mig vid...
Så länge det inte blåser så det går vågor är jag glad...
har väldigt lätt för att bli sjösjuk nämligen!

Vintertid så är det ju isväg som gäller på ovan nämnda sträcka... eller en dryg omväg via Pesaträsket...
Nå, isvägen har jag bloggat om förut!
Jag gillar den inte, men accepterar att lita på Vägverket... har dom garanterat att det håller för de ton som anges, så gör det också det... o en hel del till!

Men vad jag inte kan fatta är den NONCHALANS som många av alla andra trafikanter som åker över isvägen visar!
Totalt respektlöst kör dom, precis som dom själva vill, tycker o tänker!

Bara för att det är en väg på vatten, gjord av is i stället för asfalt, så har väl inte trafikreglerna mindre betydelse???
Tvärtom!
Det finns ju någon anledning till dessa regler...
inte fasen tror jag att vägverket sitter o jävlas o hittar på när reglerna skapas!
Nä, det handlar ju om vår säkerhet!

När jag tog körkort lärde jag mig att den blå skylten ett rött kors över betydde att man inte får STANNA, än mindre parkera!?

Och, där... mitt på isen står en bli parkerad!

Och, om det står 30 på en skylt... Gul, röd med svart text...
Så betyder det väl att man får köra MAX 30 km/h!?

Och, där blir man omkörd inte bara av ett pucko som kommer i fullt ös på bredsula... nä, pucko nummer två kommer ju strax efteråt!

Att det råder omkörningsförbud... ja, behövs det påpekas när skyltarna talar klart o tydligt om att "minsta avstånd mellan fordon är 50 meter"???

Det finns tydliga regler, hos vägverket!

Jag hade en resa över Djupträsket denna dag: Mamman hade mördat, om hon fått tag på dem!!! Längre ner i detta blogg-inlägg beskrivs fasan jag upplevde vid den resan över isvägen! Tack o lov att jag inte fick tag på puckona!

Och, det är ju inte flera mil denna sträcka handlar om...
Nej, det rör sig om knappt 800 meter!!!

Åttahundra ynkliga meter isväg... det är allt!

 

Fy skäms...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0