Vems vilja är viktigast?

Skrivet den 28 februari 2009 kl 09:23

Jag funderar lite på dödsannonser...

Sitter o bläddrar i dagens morrontidning o upptäcker ett tragiskt ungt dödsfall o annonsen som pryds med ett foto på en bil! Senaste året har jag kikat lite extra på dödsannonsernas utformning... det har varit olika bilder allt från en dator till vackra foton av naturen eller på den avlidne själv...
Har policyn lättats upp???
Får man ha precis vilken bild man vill i annonsen numera???
Personligen tycker jag att det är helt o hållet upp till de anhöriga att välja den symbol de vill ha!
Det är ju för de anhörigas skull annonsen utformas... om inte det finns uttryckliga önskningar från den avlidne förståss...
Dödsannonsen är ett steg i sorgearbetet!
Om man vill ha en dator som symbol så ska man också få ha det!
Det ska väl ingen korrekturläsare/annonsutformare blöta näsan sin i?!
Så länge det inte är rent stötande symboler... självklart!

När min pappa skulle begravas för drygt ett år sen... ville jag ha dödsannonsen med en symbol jag ritat själv... scannat in i hög upplösning o kvalitétsmässigt var bilden mycket god, den syns ju här uppe o jag kan ju inte tycka att den är speciellt stötande heller, en häst... ett hjärta...

Det jag ville minnas av min pappa, det min pappa var för mig!
Hästar var vår gemensamma passion... o hjärtat talar för sig själv!

 

Men hur jag fick tjafsa, strula, tjorva, slåss för att den bilden skulle accepteras!!!
Det ena argumentet efter det andra var jag tvungen att tjafsa mot!
Bara det kändes lite surt... man är ju inte så där värst vidare munter o i stabilt psykiskt skick när man precis förlorat en anhörig, sin pappa!

Att då måsta TJAFSA för att få den begravningsannons man vill ha!!??

 

Nä... jag hoppas att de bilder jag sett under året som gått är resultatet av att "reglerna" lättats upp... o att de sörjande anhöriga sluppit sånt tjafs jag var tvungen att gå igenom!
Det var otaliga mail fram o tillbaka mellan mig o annonsavdelning...

Jag kan ju bara tala om egna erfarenheter o hur jag själv upplevde det...

Vad som är rätt eller fel finns väl inte... 

Men, som sörjande anhörig ska man vara rätt stark med egen vilja om man ska få saker som man vill ha dem! Och, jag kan ju tycka att det finns andra saker i livet som man borde behöva lägga sin energi till än att som bedrövad o sörjande måsta tjafsa om en dödsannons!

 

Säkert finns det människor som reagerar eller känner sig stötta om bilden inte har motiv ur den kristna tron... kors, fåglar, sol, osv...

Men, man måste ju ändå acceptera att världen o samhället förändras!

Och, det måste ju vara för den anhöriga annonsen finns till!?

Visst, det är ju även en upplysning om att personen avlidit, hur/när/var begravningen förättas osv...  Men, sen klipper man ut sin dödsannons... klistrar kanske in den i ett minnesalbum o man tittar då o då på den där annonsen!

Jag ser min egen målade bild o mitt sista minne är ett jäkla tjafsande... men, bilden ger MIG så mycket styrka! Bilden har blivit en sån symbol för mig!

Hade annonsavdelningen fått sin vilja igenom o jag hade valt en bild ur deras arkiv, kanske ett kors med en strålande sol så hade nog känslan varje gång jag såg den varit helt annan! Nu kanske det här är petitesser för en del... 

Men, så är det ju med mycket annat också!

Vi är ju alla olika...

 

Pappan o trollmajan åkte iväg till storebror i Kypas!

Pappan ska ta med sig Dino ut på en rejälare skidtur...

I morron är det ju stora hundutställningen!!! =D

Det ska bli så himla kul! 

290 anmälda hundar... o bara älghundar!

Det ÄR en enormt stor utställning!

Jag har bara varit på SKK-utställningar...

Och så ett par inofficiella här i Överkalix förståss...

World dog show i somras var en höjdare med 20674 hundar, på EN utställning!!

Så enormt stor utställning o det var "endast" 41 jämthundar...
Så, 290 älghundar ÄR mycket!!!

 

Vädret verkar ska bli toppenfint, så här är ett EVENEMANGSTIPS till hela norrbotten! KOM O KOLLA ÄLGHUNDAR!!!

 

Och jag, hmm... VAD ska jag syssla med en hel lördag utan troll?

Lägga mig på soffan o pilla navelludd???

HAHAHA!!!

Med en blick som glider över vårt hem konstaterar jag... dammsugare, skurtrasa o ligga kring golven o plocka upp leksaker!

Att sen det slirar med tvätten... har inte hunnit vika undan allt från förra omgången o tvättkorgen är full igen (han borde börja tänka på sitt betende! ALLTID full... den jäkeln!) och sovrummet skulle behöva en rejäl omgång...

puh...

Men, utan troll kan man fixa sånt i rasande fart... kanske jag hinner lägga mig i soffan o lösa ett sudoku i fred! Vilka krav på tillvaron man har! ;-)

 

 

Ehh...

Måste ha nån enorm pladdermajja inneboende i min skalle...

SVT... pladdrar igen! =D

här är den första:

SVT... pladdrar första gången! =D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0