Lite komiskt...

tyckte jag...

Igår, var jag iväg till Konsum en sväng för att komplettera lite varor för matserveringen.
Där utanför stod två tjejer, ursäkta nu mina fördomar, men de såg verkligen ut som tvättäkta veganer!
Foldrar från Djurens Rätt delades ut där rubriken skrek: "Vägen till vego... nånting"

Hade jag varit mindre stressad hade jag frågat dem om de hade något husdjur, katt eller hund! De flesta har ju det... o de flesta köper också (billigt) hund/kattfoder torrt i säckar, tillvekat i Tyskland, Holland, Polen osv. Det spelar ingen roll om det heter Royal Canin, Hill's, Pedigree Pal, Specifik eller Euroshopper! Lik förbaskat är det tillverkat av djur som inte har det bra... djurtransporter o slakthantering under all kritik!

Nu hade jag inte mera tid än att jag kommenterade: "Ja, haha, det är ju rätt person att dela ut den här till! Jag är aktiv jägare... " när jag tog emot foldern!

Jag äter kött... kommer alltid att äta kött!
Men, jag fördömer också djurhantering som är ovärdig o plågsam!

Jag köper alltid ekologiska ägg... väljer svenskt kött, det lilla köttet vi köper! För det mesta köttet är ju älg, älgar som sprungit omkring, lyckliga i skogen tills de mötte en kula! Inga transporter, ingen antibiotika osv. Nu har jag också beställt ett lamm, som levt lyckligt sen det föddes här i Överkalix o kommer att slaktas i helgen!

Kanske inte djuren i Sverige har det bättre, men jag vill i alla fall tro det så jag kommer att fortsätta att ge hundarna svensktillverkade Doggy o Mjau till katten!

Jag undrar just vad de där tjejerna, om de nu har husdjur, ger sin katt o hund för sorts foder? Pedigree Pal är väl ett av det mest sålda fodret i Sverige...
host host

Det är garanterat mer djurplågeri i ett kilo Whiskas torrfoder än vad allt mitt köttätande på ett år innehåller!

Kommentarer
Postat av: Emily

Vad kul att du är intresserad av Djurens Rätt. De kan hjälpa dig att hitta katt- och hundmat utan animalier. Kontakta dem så berättar de vad det finns för alternativ till att äta djur. Båda vad du kan äta, och vad ditt husdjur kan äta. Nuförtiden finns det till och med kattmat utan animalier (taurinet och andra ämnent som katterna behöver är syntetiskt framställt), så att alla kan äta HELT UTAN djurplågeri. Fint va :)

2009-09-27 @ 17:39:39
Postat av: Catherine

Hmmm, jag skulle aldrig komma på en sån befängd idé som att ge mina älskade husdjur helfoder utan animalier!



Skrev väl just det, att jag fördömer djurhantering som är ovärdig o plågsam!



Hundar o i synnerhet katter är köttätare... att tvinga dem till en sån onaturlig diet anser jag vara djurplågeri! Och, dessutom via kemisk väg syntetiskt framställa ämnen att tillföra fodret för att djuren ska få de ämnen de behöver, ja, i mina öron är det helt vansinnigt!



Låt naturen få ha sin gång... köttätare ska äta kött! Därför finns den fauna i djurvärlden med stora kullar tätt av de arter (tex. harar) som är avsedda som föda! Det är väl bara att acceptera...



Alla har ju rätt att göra som de själva vill, men hundar o katter kan inte välja, de tvingas till det foder som serveras!

2009-09-27 @ 19:15:01
URL: http://cv69.blogg.se/
Postat av: Emilu

2009-09-27 @ 22:44:38
Postat av: Emily

Men så tråkigt att du tror att det är bättre att mata dina djur med andra djur istället för att ge dem mat som inte innebär något extra djurplågeri.



Men alla har ju förstås rätt att göra som de vill. Jag och andra med mig väljer t ex att inte döda andra djur alls. Men det är klart, alla kan ju inte vara djurvänner. :(

2009-09-27 @ 22:54:25
Postat av: Djurvän men ändå inte

Stackars djur som blir utfodrade av Emily!

2009-09-28 @ 21:44:48
Postat av: Emily

Ja, ojoj. Jag antar att du är en sådan som föredrar kött- och fiskmjöl till kossor och höns också, istället för vegetabilier. Men det är faktiskt skillnad på vad djurarter MÅSTE äta, och vad de KAN äta. Man måste inte mata djur med andra djur. Djurvänner gör inte så.

2009-09-28 @ 22:06:32
Postat av: Catherine

Men jisses...

Emily, hör du inte själv hur det låter?



Det är väl en oändlig skillnad mellan att för kommersiell vinning utfodra gräsätande djur med fisk o benmjöl och att vilja ge sina köttätande husdjur den kost de är avsedda att äta?



Det är synd att det ska gå så till överdrift, för organisationer som "Djurens rätt" osv behövs ju verkligen för att värna om djurens rätt - o då menar jag det som verkligen är nödvändigt!



Grym pälshantering i Kina, plågsamma djurtransporter, djurförsök osv.



Men, när det blir sånt här svammel (vegetarisk kost till hund o katt) o mycket annat (släppa ut minkar från pälsfarmar mm) så gör det att vi vanliga svenssons bara himlar med ögonen o suckar!



Djur äter andra djur... så är det ju bara!

Vem ska se till att alla predatorer i naturen inte äter upp andra djur???

Vargar, lejon, tigrar, gäddor, rävar, ugglor, örnar, minkar, insekter - vem ska se till att de äter växter?

Vad händer med evolutionen då?

Hur bra är det för miljön att via kemisk väg tillverka alla dessa ämnen som krävs för att köttätande varelser ska bli tillgodosedda alla behov?



Nä, kämpa mot det som verkligen är dålig djurhållning... låt naturen få vara som den är!



Sen var det ju lite kul att min blogg blev ett diskussionsforum för djurens "välbefinnande"!



Må väl alla...



//Catherine

2009-09-29 @ 09:43:48
URL: http://cv69.blogg.se/
Postat av: Emily

Det är tråkigt att du tror att jag tvångsmatar mina djur. ”Tvingar” – LOL.



Mina hundar älskar sitt veganska foder, och jag har forskat lite i saken och har läst att det även finns fullvärdiga kattfoder som är veganska.



Pälshantering är grym, och då kan jag glädja dig med att Djurens Rätt arbetar mycket envetet för att förbjuda pälsdjursuppfödning. Djurtransporterna är plågsamma, och Djurens Rätt arbetar mot det, och har t ex samlat in tiotusentals namnunderskrifter under sommaren 2009. Djurförsök har Djurens Rätt arbetat mot sedan 1892. Och olagliga aktioner tar Djurens Rätt mycket kraftigt avstånd från. Deras stadgar tillåter inte ens civil olydnad a la Gandhi ellerMartin Luther King.



Men det som framför allt förenar oss i Djurens Rätt är att vi som är engagerade är djurvänner. I det begreppet ingår att man inte matar djur eller människor med andra djur. Man gör inte mat av sina vänner helt enkelt. Det finns djur som inte klarar sig utan animalier. Ormar t ex, en del fiskar kanske. Säkerligen en del fåglar, ugglor t ex skulle jag anta. Men sådana djur är sällan ”sällskapsdjur”, och jag uppfattade det som att det vi pratade om var katter och hundar. Domesticerade djur som inte behöver äta djur, ska heller inte heller ges djur som mat. Det är det enda rimliga om man ser sig som djurvän.

2009-09-29 @ 09:56:55
Postat av: Catherine

Jag känner inte dig, Emily, jag uttalar mig inte om dig personligen, jag ventilerar mina privata åsikter om ämnet generellt!



Och det befängda i att ge tex katter vegansk kost där de ämnen katten behöver måste framställas kemiskt o tillsättas i fodret - istället för köttbaserat foder! (miljötänk!?!)



Jag ser inte logiken i det hela...



Varför är det mer rätt att ett vilt djur äter kött än ett domesticerat? Rent fysiskt är det ju ingen större skillnad på tex en tam hund och en vild räv eller varg... eller en tam katt o en vild katt eller tiger!



Bara för att vissa tama djur råkar ha veganer som sina "vänner"/ägare gör det väl inte det mer rätt att tvinga på dem en kost de garanterat inte skulle välja själva (eller påstår du att din hund skulle välja en skål med veganskt torrfoder/blötfoder i stället för en skål med kött o fett???)



Katten/hunden väljer ju inte vem som skall äga dem...



I mina ögon är det lika illa som att fodra kor med fiskmjöl!

Eller kamphundar med anabola steorider!

osv...



Mina hundar älskar choklad!

De skulle sluka hur mycket som helst trots att det är giftigt för dem...

2009-09-29 @ 12:23:37
URL: http://cv69.blogg.se/
Postat av: Emily

Befängt tror jag inte du vet vad det betyder. Men att välja att döda djur, när man inte behöver, och ändå kalla sig för djurvän, det är ett bra exempel på befängdhet.



Och sen.. är man djurvän, då ser man sig inte som "ägare" till sitt djur. För djur är inte saker. Mina djur är individer. De är familjemedlemmar.



Och det är inte fråga om vilken mat som de "skulle välja själva". Att mata djur med döda djur, när de inte behöver det, är lika oansvarigt, som att ge dem choklad.



Det gäller att göra ansvarsfulla val, om att vara rädd om sig själv, vår planet, och våra medvarelser. Jag väljer att inte äta djur, för att det är bra för min hälsa, för att det är bra för miljön, men framför allt för att det ger upphov till mindre död och djurplågeri.



Men speciellt glädjande är att du tar upp miljötänket. Djurens Rätt är nämligen också Sveriges mest framstående miljöorganisation, just för att de arbetar mot konsumtion av kött. Att framställa animalier kräver nämligen väldigt stora resurser (landarealer, bekämpningsmedel, och bevattning för att odla djurfoder, utfiskning av Östersjön och världshaven för att få fram fiskmjöl). Veganskt mat visar sig därför i undersökning efter undersökning vara den absolut mest miljövänliga maten. Att odla mat till människor, istället för att odla mat som man sedan ger till djur, är helt enkelt ett bättre utnyttjande av tillgängliga naturresurser.

2009-09-29 @ 12:48:17
Postat av: Catherine





nu kommer det:

"SUCK!"



himlar med ögonen



2009-09-29 @ 13:14:23
URL: http://cv69.blogg.se/
Postat av: Emily

Säg mig, vilken typ av choklad har du hemma, som är fri från "kemiskt framställda" ämnen? För jag antar att du rent generellt undviker sådan mat, och inte bara när du väljer mat till "sällskapsdjuren" du har hemma.



Många av tillsatserna i processad mat, eller choklad, är syntetiska, eller har förädlats kemiskt. Sojalecitin t ex, framställs med hjälp av extraktionsmedlet Hexan (giftigt lösningsmedel).



På vilket sätt skulle det vara värre att köpa en produkt med "kemiskt" framställd Taurin (finns t ex i Red bull, en del barnmat, och i veganskt kattfoder), än att äta vitaminberikade livsmedel (t ex diverse mejeriprodukter), eller andra produkter med många ”kemiska” och syntetiskt framställda tillsatser (t ex choklad)? Jag är uppriktigt förbryllad över din inställning…

2009-09-29 @ 13:49:55
Postat av: Anonym

Jag undrar hur Emilys "familjemedlemmar" bor, inomhus eller utomhus i det fria. Om de anser att minkar ska släppas "fria" så borde samma sak gälla för katter och hundar... och alla andra djur...

2009-09-29 @ 21:39:16
Postat av: Catherine

en fundering jag har... när nu miljötänket är så starkt!

Hur överlever nordiska veganer egentligen på det naturen har att ge?

Här uppe i Norrbotten skulle då jag svälta ihjäl ganska fort om jag tvingades till en vegansk kost!



Det vi kan odla här i Överkalix, morötter, lök, potatis, ärtor, korn, o bär o svamp som växer naturligt, är det en ganska begränsad tillgång på, en mycket kort tid på året!



Hur får jag tag på mina vegetariska livsmedel?

Åker till affären o köper... Ja!



Hur får affären tag på dem...

Jo, de transporteras på olika sätt från olika delar av världen!



Inte ens sydligaste Skåne har så goda odlingsförutsättningar att man skulle överleva på en strikt vegansk kost där, året om, utan att importera grönsakerna.



Och, hur försvarbart är det då att flyga in grönsaker... i jämförelse med att kliva utanför dörren, skjuta en hare eller älg o äta upp!?



Är det inte så, att de arter som lever på olika ställen anpassar sig till den föda som finns där!? Eller flyttar...



Isbjörnar äter sälar, sälar äter fisk...

Om man bor i Malaysia äter man frukt o grönt...

Här i Norrbotten äter man kött o potatis!

2009-09-30 @ 10:35:47
URL: http://cv69.blogg.se/
Postat av: Emily

Tack för frågan. Kul att du visar intresse. Frågor som den du nyss ställde och liknande kan du också snabbt få svar på om du direkt kontaktar Djurens Rätt (www.djurensratt.se). Men jag kan göra ett försök att svara på den jag också.



Nej vi tycker inte att minkar eller andra djur ska släppas fria. Jag kan inte tänka mig att någon företrädare för Djurens Rätt någonsin har påstått något sådant ogenomtänkt och idiotiskt tramsigt. De djurindivider som idag utnyttjas av människan är vana vid ett liv under tak, och att få sin mat serverad vid fasta tider osv. Det vore djurplågeri att släppa ut eller överge sådana djur i naturen.



Däremot anser vi att vi ska sluta föda upp nya minkar eller andra djur för att sätta i burar, eller utnyttja på alla de olika sätt som människor utnyttjar djur. Och de individer som redan idag utnyttjas av människan har vi ett ansvar att ta hand om och ge ett bra hem så länge de lever.

2009-09-30 @ 10:52:21
Postat av: Emily

Christina:

Sverige inte varit självförsörjande på livsmedel sedan medeltiden. Men det gör lyckligtvis inte något alls ur ett miljöhänseende. Närproducerat eller transporter har nämligen inte mycket med varors miljöpåverkan att göra. För det att köra 1 kilo potatis 1 mil har ju ungefär samma miljöpåverkan som att köra 1000 kilo potatis 1000 mil. Eller vanligen är det bättre att äta produkten som transporterats 1000 mil, för den har större delen av resan åkt fraktfartyg, med närmast försumbara utsläpp. Flygfrakt pratas mycket om. Sanningen är dock att det är väldigt få varor som flygs till Sverige, och de kan man lätt undvika om man nu har verkligen känner ett engagemang för miljön. Liksom man bör undvika kött, ägg och mejerivaror.



Men även om transporterna vore en viktig del i en varas miljös miljöpåverkan, så skulle det ändå vara enormt viktigt att åtminstone undvika allt kött som kommer från lantbruket. För varje kalorie du får från en köttbit, så har man ju varit tvungen att mata djuret som köttbiten kommer ifrån med många kalorier. Att ge mat till djur, för att sen äta djuren, är helt enkelt inte ett resurssnålt hanterande av resurser, och kräver massor av transporter av djurfoder.



Det kött du köper i affären i Norrbotten möjligen från ett djur som växt upp i Norrland, men fodret som den äter kan komma från vilken del av världen som helst. Inblandningen av sydamerikansk soja i djurfoder görs t ex på så gott som samtliga svenska lantgårdar (300 000 ton soja importeras varje år av svenska bönder). Öppet landskap är kanske bristvara i Sverige, men är det knappast längre i vad som tidigare var den stora sammanhängande regnskogen Amazonas – och det beror till allra största delen av odling av soja till djurfoder.



Varken miljövänner eller djurvänner äter alltså djur.

Mvh Emily

2009-09-30 @ 11:22:16
Postat av: Catherine

Emily, jag undrar vem du tilltalar när du säger du?

Jag kommenterar med mitt namn... detta är en öppen blogg som vem som helst kan läsa o lämna kommentarer...

Jag har varit in många gånger på den nämnda sidan... o även där, undviks på samma slingrande sätt de lite mer brännande frågorna...

2009-09-30 @ 11:32:18
URL: http://cv69.blogg.se/
Postat av: Emily

Förlåt Catherine, för jag kallade dig visst för Christina. :)



Men ovan har jag först svarat ett anonymt inlägg, och sedan ditt inlägg från nu i förmiddag.



Vad för "brännanade" frågor jag slingar mig ifrån förstår jag inte. Det finns inget behov att slingra sig. Jag och djurrättare som jag har funderat väldigt mycket på olika aspekter av relationen djur och människor, och kommer att ha klara svar på vilka frågor du än ställer. Schablonbilden av veganer och djurrättare som naiva, okunniga och verklighetsfrånvända tonåringar får du nog uppdatera lite grand.



mvh Emily

2009-09-30 @ 11:46:04
Postat av: Catherine

Jag har inte haft några fördomar... men, jag får här o nu!

Jag sa just att vi i Sverige inte är självförsörjande, kanske i andra ordalag... o min undran var hur man kan påstå att det är miljövänligare att köpa grönsaker än att äta tex vilt kött!?

Vanliga männsikor som köper sin mat i livsmedelsaffären skiter fullständigt i om grönsakerna flugits in eller om grisen levt ett lyckligt liv, så länge priset är lågt!

Och, om man ska leva på en strikt vegetarisk kost så antar jag att man vill ha lite variation till det svenska bönder kan erbjuda o då återstår ju att importera...

Vad jag vill säga är att ingen har väl mer rätt än nån annan, hur man än vrider o vänder på det så är vi människor en miljöbelastning...

Jag är i alla fall glad att jag har de råvaror i frysen som kommer från naturen, här i min närhet...

Och du får argumentera hur mycket du vill, det finns inget som kommer att få mig att ändra uppfattningen om att jag är en betydligt mindre belastning för miljön än vad du är!

2009-09-30 @ 12:10:00
URL: http://cv69.blogg.se/
Postat av: Emily

Catherine :

Det är en liten tråkig inställning att ha, att vi kan diskutera hur mycket som helst, men inget kan få dig att ändra uppfattning. Inskränkt kan man kanske kalla det för.



Men jag trodde inte på allvar att du ansåg att svenskt vilt var det miljövänliga alternativet till lantbruk.



Du har pratat om älgar och harar. Här i Sverige skjuter vi ca 100 000 av vardera. Hur har du tänkt dig att de ska räcka till 9 miljoner invånare??



Det finns stora miljöproblem i vårt samhälle. Den livsstil du tydligen valt (jaga det du äter själv) kommer inte vara någon del av lösningen till de miljöproblemen. Det är helt enkelt ointressant att diskutera. Det funkar för dig, och några tusental hushåll till, men resten köper allt eller stora delar av sitt kött i affären.



Dricker du mjölk förresten? Då måste vi ändå slå fast att du har större miljöpåverkan än vad jag har. Korna som producerar mjölken har helt säkert under större delen av året ätit utländsk foder, troligen regnskogssoja. De har inte ätit norrländska potatisar.



Den enkla sanningen är att vegetabilier är mer miljövänliga än animalier. Det är inte mer att fundera på än så.



Är man djurvän, eller miljövän, eller vill äta hälsosamt, så äter man inte kött. Det är hur enkelt som helst.

2009-09-30 @ 12:43:52
Postat av: Catherine

Jag har aldrig haft för avsikt att lösa världproblemen, jag talar endast o bara för mig själv o mitt handlande! Det var ju där de började... Jag skulle aldrig ge mina djur vegetabiliskt foder med kemiskt framställda ämnen tillsatta när det mest naturliga är att de får äta den mat de är under årtusenden av evolution formade att äta. Och, jag väljer då det bästa av "onda ting" - svensktillverkat foder!



Jag har jobbat i matvaruhandeln... så ett otal säckar Euroshopper-fodersäckar har passerat mina händer o med avsky har jag sett folk/naturvänner/djurvänner välja det alternativet o sen stå o slå sig för bröstet o kalla sig djurvänner o veganer!



Inskränkt är jag inte... tvärtom... jag har ganska god koll på rätt mycket här i världen.

Forskningen pekar ju på att vilt är det mest miljövänliga man kan äta!

Att sen inte 9 miljoner människor kan leva på det är ju självklart! Jag argumenterar inte mot det... Men, JAG kan det o min del av miljöpåverkan är betydligt mindre än de som kallar sig veganer! punkt



Mjölk dricker jag, jajjemen...

I stort sett alla mejeriprodukter som jag bär hem från affären har Norrmejerier som tillverkare, med mycket få undantag! Ost, mjölk, grädde, smör osv. - jag köper inte "klövermjölk" eller andra varumärken... Norrmejerier - -närmare producerat än så kan inte jag få utan att ha egen ko!



Detta är mitt val... ingen annans!



Och, detta blir mitt sista inlägg i denna debatt, så ditt nästa blir väl sista - så varsågod, jag bjuder dig på sista ordet! Det verkar du vara väldigt mån om att få! Och, lika inskränkt som du tycker att jag är som inte "vill diskutera" kan ju jag kalla dig... som inte heller ändrar åsikt!



Nu ska jag o mina barn äta sockerkaka, gjord på äggen som värptes igår - mjölk o smör från Norrmejerier... Socker, mjöl o det andra kunde jag inte påverka så mycket. Men, det unnar jag mig! Sen ska vi gå ut i solskentet o njuta av vår underbara värld!

2009-09-30 @ 14:09:51
URL: http://cv69.blogg.se/
Postat av: emily

Du har kanske kunskaper om mycket, men den kunskapen innefattar uppenbarligen inte vad Djurens Rätt är och står för, eller vad som utgör en miljövänlig konsumtion. Vilka ”djurvänner” du krängt euroshopper-kattmat till genom åren vet jag inte, men inte är det några ”veganer” från Djurens Rätt iaf.



Och du svarade aldrig på varför just taurin i kattfoder skulle vara värre än de tillsatser av till exempel syntetiskt framställda vitaminer som finns i ditt svenskproducerade hund- eller kattfoder. Tillsatser finn i nära nog all mat (djurmat som människomat). Den tillsats i veganskt kattfoder som inte finns in något animaliskt kattmat är taurin. Detta ämne tillsätts exempelvis barnmat, och är inte skadligt för miljön, varken vid produktion eller vid konsumtion.



Du pratar om evolution, men dricker komjölk?! Hur går det ihop, tror du verkligen att din kropp är anpassad för att dricka komjölk?! Du har tydligen choklad hemma ibland, det är definitivt inte något som du är evolverad till att äta. Choklad innehåller också vanligen många olika tillsatser, flertalet, om inte alla av dessa, är syntetiskt framställda.



Din miljöpåverkan är STÖRRE än veganers, eftersom du äter mejerivaror, och enligt egen utsaga t ex kött från får. Den skulle möjligen vara i nivå med veganers, om du bara skulle äta vilt. För vilt är miljövänligt JA. Men vilt kommer inte vara något som hjälper oss att lösa världens miljöproblem. Det finns för få vilda djur för det, och jakt kommer aldrig att vara någonting annat än nöje och tidsfördriv för några procent av befolkningen.



De varor från norrmejerier som du ”i stort sett” bara köper, kommer från norrländska djur. Med de har med största sannolikhet ätit foder från sydamerikanska sojaodlingar. Det är inte ett miljövänligt alternativt. Det bidrar till växthuseffekten (oavsett om du ”tror” på detta eller ej) och till skövlingen av regnskog. Din mejerivaror är inte mycket mer miljövänliga än kor som är uppväxta i brazilien.



För tänk en sekund på saken får du se. Vad tror du är bäst? Att föda upp kon i Sydamerika och sen köra hit köttet, eller att köra hit fodet från Sydamerika, för att kunna föda upp kon i norrland? Om vi kör en båtlast med druvor från australien till norrland, och sedan gör vin av druvorna i Överkalix, är det då ett för dig närproducerat vin??!



Det handlar inte om att få sista ordet. Jag svarar efter bästa förmåga på de frågor som dyker upp. Jag har inte fört in samtalet på miljö, det var ditt val. Men jag vill heller inte se att en diskussion avslutas med en direkt felaktighet, som att mejerivaror från Norrmejerier skulle vara ett miljömässigt acceptabelt alternativ. För det är det inte. Mejerivaror kanske är goda och bra som ingredienser i olika maträtter. Men de är aldrig miljövänliga.

2009-09-30 @ 15:40:34
Postat av: Catherine

Okej, det här kanske blir sista inlägget då...



Är det mycket svårt att förstå vad jag skriver?

Jag börjar ju bli lite orolig... för svar kommer på frågor som inte är ställda o frågor som ställs får inga svar alls eller svar som visslar i en helt annan värld!



Det handlar inte om det specifika ämnet taurin!



Utan själva grejen att påtvinga djur ett onaturligt foder med tillsatser (o den miljöpåverkan det får, för det blir ju ytterligare en process att kemiskt framställa ämnen som inte finns där naturligt) istället för att ge djuret kött!



Kött där allt finns som djuret behöver! Utan extra processer... bara för att man själv väljer bort köttet!

DET tycker jag är usel djurhållning... o usel miljöhantering!



Ja, jag dricker komjölk, med glädje...

Skillnaden mellan mitt mjölkdrickande/chokladätande o köttätande husdjurs utfodring av foder fritt från animalier är att JAG VÄLJER SJÄLV att dricka min mjölk... eller äta min choklad! Men, visa mig den hund som frivilligt väljer foder UTAN animalier istället för tex. en skål med resterna från mitt slaktade o styckade lamm... Den hunden (eller katten för den delen) finns inte!



Sen må jag ju säga... jag vet ju inte hur många medlemmar "Djurens rätt" har, men, du tycks kunna tala för hela organisationen? Starkt... eller har ni verkligen sån stenkoll på varenda medlem o deras inköpslistor???



Och som sagt...

Jag har aldrig försökt lösa världens miljöproblem... jag gör så mycket jag kan för miljön i min lilla värld!



Och, vi äter mejeriprodukter... o då är Norrmejerier det absolut bästa valet vi kan göra!

För, även om du påstår att norrländska bönder importerar sitt foder så vet jag att de också gör mycket gott för miljön...

Min äng här utanför, växer det tjockt, fint gräs på... det gräset skördar den närmsta bonden/mjölkproducenten (fem km ifrån oss) varje år o det blir ett 60-tal stora, vita rundbalar med hö! Jag inbillar mig att den mängd mejeriprodukter vi i vår familj använder per år är det ungefär den mängden foder som går åt för att tillverka mjölken! Och, om inte bönderna hade brukat marken hade den för länge sen varit igenvuxen med sly!



Du citerar lite spydigt "i stort sett" - men jag har en hushållsost från Arla i kylen, eftersom Norrmejeriets herrgårdsost var slut sist jag handlade, då kan jag ju inte säga att jag "endast köper"! Våra två småbarn styr stora delar av vår matlagning just nu så då måste jag ju välja en ost som blir uppäten - för att kasta mat är den absolut största miljöboven!



Och, en sak är då säker... det är inte konstigt att "veganer" blir suspekt betraktade... du är ett klart lysande exempel på vilken hetsig o aggressiv ton det blir så fort "vi andra" gör fel! Pekpinnar i stället för morötter...

2009-09-30 @ 19:13:55
URL: http://cv69.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag finner inte tonen i vår diskussion hetsig. Däremot är det slående så ofta som fakta och vetenskap får stå tillbaka mot löst tyckande och personligt tyckande, när det kommer till vanor kring människors sätt att använda djur och produkter från djur.



Du kan tycka du har rätt att äta kött, det är en personlig åsikt, och det är något som skulle vara intressant att diskutera kring. Du kan tycka att kött är gott. Det är personlig åsikt, och jag skulle inte kunna säga emot dig. Men när du påstår att kött är miljövänligt, då är du ute på väldigt tunn is, och jag ser det som min plikt som ansvarstagande samhällsmedborgare att korrigera dig.



För vad som ger mer eller mindre miljöpåverkan är inte upp till dig att tycka eller ha en åsikt. Det är fakta och vetenskap. Att framställa vitaminer, taurin eller andra tillsatser ger inte upphov till något mätbar miljöpåverkan. Att konsumera mejerivaror ger i allra högsta grad upphov till negativ miljöpåverkan. Vill man leva miljövänligt, så väljer man därför att också leva djurvänligt.



Sen tar jag mig friheten att tala för alla veganer i Djurens Rätt, liksom veganer på andra platser i vårt samhälle. Eftersom jag på goda grunder kan anta att inga andra sådana har hittat hit till den här bloggen. Och för att jag utgår från att inga av läsarna här kommer att kontakta Djurens Rätt för information. Så jag vidhåller. Vem du än har sålt köttprodukter till, så inte är det veganer från Djurens Rätt. Grundat i det faktum att veganer inte köper saker gjorda av djur, och Djurens Rätt är tydliga med att djur inte är mat.



Du har föreställningen om att jag ”tvingar” i mina hundar mat, och förvånar dig över att jag provoceras av det. Sanningen är naturligtvis att jag inte tvingar i mina hundar onaturlig mat mer än du ”tvingar” i dina barn ost. Sanningen är också att det är ungefär lika naturligt för barn att äta ost, som det är för hundar att äta mat utan animalier.



Mvh Emily

2009-10-01 @ 13:46:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0