Är det så märkligt?

Att man inte äter fisk så ofta?!
Det rekommenderas en eller två portioner i veckan, så då får man dåligt samvete för att man äter på tok för sällan... Sen äter man fisken som fångats här... med välbehag o får ännu värre samvete, tvetydigt (måste vara värsta sortens dåligt stress samvete) för dels är man ju nöjd att man faktiskt äter fisk men sen tänker man på allt kvicksilver o skit som finns i fisken här i trakterna (totalförbjudet när man är gravid) så då smyger sid det där gnagande samvetet på igen...

Så då köper man ett fint, nyttigt paket fisk på Konsum!
Det lät så bra... såg ut så bra...
Men smakade värre än värsta träskgäddan från Everglades!!!

Niltilapia stod det på påsen, eller Tilapia -  liksom spättafiléer retade de mina smaklökar under hela tillagningsförloppet... det är ju med sån mat inte bara att tjofsa fram från frysen... nä, det ska tinas, det ska kryddas sen den lite omständiga o kladdiga paneringsproceduren... doppa i mjöl, ägg, ströbröd (73 % av paneringen fastnar på fingertopparna som växer med flera centimeter!), sen ska de helst vila ett tag så paneringen stabiliseras... o så ska de stekas!

Det är ju inte heller bara som att steka lite falukorv...
Nä... det är ett fasligt pysslande för rätt temperatur så det inte bränns osv!
Sen vill man ju ha nån god kall sås till...

Igår gjorde jag på creme fraiche, bostongurka, lite sweet chili, skånsk senap o lite kryddor... det blev så himla gott!  Så smaklökarna började drägla ännu mer när jag föreställde mig de ljuvliga panerade fiskfiléerna till... Potatisen till resten av gänget var klar, så då hade jag bara att mikra lite broccoli till mig själv!

Slevar upp två rejäla portioner till trollen... dom äter o glufsar i sig som stövare o tycker det är såååå gott med "fiskpinnar"! Tar mig själv en portion... tar en tugga...
UÄCK!!! Det smakade dy! Ren skär sjöbotten!!!
Fy så besviken jag blev... det var väl bara min bit (såklart, måndagsexemplaret) som smakade mindre gott, för resten åt med välbehag! Men, jag fick inte i mig en fiskbit till... så kvar på min tallrik låg två tomatklyftor, en skvätt remouladesås o så fyra broccolikvistar!!!
JA! NU ska jag äta middag! HAHAHA!
Tur att det fanns kvar en skvätt köttfärssås sen dan innan!!!

Nä, hädanefter håller jag mig till ABBORRE och GÄDDA!!!
Gädda ÄR gott!!!
Säkert hundra gånger godare i filéer med panering än den där träskfisken!!!

Och om man nu ska tänka på miljögifter od...
Ehhh... Hur miljövänligt är det i Kina?
På påsen stod det så förtroendeingivande att fisken odlats i rena, kristallklara bergssjöar i Kina... HUR i jösse namn kan det då smaka DY om dem???

Och som sagt... konstigt att man inte äter fisk oftare??!!??

Gårdagens strålande sol har gömt sig bakom ett molnlager... det snöar...
Har ingen större lust att gå ut, få se om trollen är nöjda med gårdagens utesväng -
dom var ute nästan hela dan med pappan!
Mormors golf stod lite illa till när Edvin hade skottat sig en pulkbacke (han hade blivit ganska ilsken på pappan som kom o skottade bort snön från honom!) så när de åkte ner med pulkan så var det med stor precision de undvek att åka under golfen!
Så, då var dom ju tvugna att lufta den lite grann! - - - >
Vilka glada barn!!! =D

Näpp... nu ska jag gå o få mig en kaffekopp till o lite frukost!
Har fått SOVMORRON idag!
Pappan kom o väckte mig strax efter halvnio, när han var på väg till jobbet! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0