Stråhatten på... Grässtrået sticker ur mungipan...

men inte fasiken får jag till det ändå!!!
Är det John Deere-traktorn som saknas?
Är det därför mina fingrar är totalt "ogröna"?

Jag passade på att gå ut o rensa andra halvan av "morotslandet" när pappan o Edvin for mot Kypas, Stumpan fick sig en glass framför Lazytown på tv, själv gick jag ut o fortsätte rensandet jag påbörjade häromkvällen!

Det låter som om vi odlar morötter på minst fyra hektar... nä... morotslandet blev en liten del av potatislandet bara för att man ska få smaka vrålfärska morötter direkt ur jorden (om det nu blir några!) Knappt en påse frön...
Fyra ynkliga rader inte ens en meter långa!

Men jiiiiises så trist det är...
Jag är absolut inte någon trädgårdsmänniska... jag är allergisk mot att påta i jorden!
Jag är djupt imponerad över alla som har prunkande trädgårdar o land som dignar av olika sorters ätbara grödor... Jag skulle också vilja ha!
Men, jag inser att dels måste man nog ha talang eller åtminstone ett brinnande intresse och dels att växter sköter sig inte själv! De måste ha omsorg för att växa!

Och jag får bara ångest över att ligga på knä i landet o "pyssla"!
Är det inte pissmyrsjävlar som anfaller o biter mig så kommer de där bombplanen o kretsar runt skallen... finns det nåt mer irriterande än att ha händerna nedgrävda i jorden o så låter det. "brrrrrrummmm - vroooooooom - bruuuuuummmmmm" där äckelbromsar o blinningar flyger runt, runt, runt, runt, runt... sen blir det tyst o då vet man att den jäkeln sitter nånstans, har plockat fram kniv o gaffel för att ta sig en tugga av mig!

Ont gör det ocskå... så, när det blr tyst då börjar jag vifta.... jorden yr runt omkring garanterat fjorton korn in i ögonen! Enda gången jag gillar pissmyrorna är när jag råkat knocka en broms som ligger o sprattlar på rygg överfallen av ett gäng myror som biter frenetiskt på den "Ha, där fick du!" tänker jag hämndlystet!

Nä...
Odla är inte mitt främsta område... bara den där själva grejen att rensa o gallra!
En miljard frön i påsen är ju inte så lätt att hälla i en jämn, fin ström ner i jorden... speciellt när det också blåser som det gjorde när vi höll på sätta potatisen!
Så, bitvis är det tjock med morötter för att bitvis vara väldigt gleeeest (nästa gång blir det fröband, om det blir nån nästa gång!)

Men hur kul är det att ligga på knä, intensivt stirrande in i raderna av ogräs (allt ser ju samma ut) för att plocka bort lagom mycket... fasen pincett o förstoringsglas skulle man ju behöva!!! Och hela tiden attackerad av pissmyrorna... Jag hatar pissmyror!!!
Sen åker man till Konsum... där dignar kyldiskarna i frukt o grönt-avdelningen av kilovis med påsar fullsmockade med fina, fräscha, härliga morötter!
Några kronor kostar de, men ack så enkla att skörda!!!

Morötterna som växer i landet ska bli jäkligt goda för att de ska få nån slags pluspoäng av mig... grrr... Men, när trollen upptäcker att det växer morötter i jorden, som man kan äta...
Ja, då är nog allt förlåtet... jag kan tro att det blir en kanonupplevelser, för småbarn och för mamman!

Sen undrar jag bara... vad är det för fel på rallarrosor, björkar o maskrosor?
Och hallon, blåbär, lingon o hjortron???
Växer så fint helt utan att jag måste lyfta ett annat finger än de jag använder för att plocka o äta dem!!!

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Hej, ett tips när du ska så morötter nästa gång (garanterat resultat OCH mkt lättare)Köp såband med morötter, de små fröna ligger på lagom avstånd från varandra, lite dyrare men helt klart värt det, sen täcker du INTE med jord från landet utan du tar planteringsjord eller nån gammal blomjord du har kvar från vårens omplanteringar av inneblommorna, detta strör du över morotsbanden, så slipper du så jäkla mkt ogräs. Har fått detta tips av en professionell odlare som odlar allt möjligt och omöjligt. Och det funkar.....

2009-07-12 @ 22:24:34
Postat av: Eva R

Åhh, jag glömmer aldrig vilka goda morötter som Lisbet odlade :-) Som vi (jag, Jenny och Markus smög omkring i buskarna) pallade i tid och otid..

Stora var dom åxå!! Hojta till när du har lyckats med dina så ska jag komma och palla några :-)

2009-07-12 @ 22:50:40
Postat av: Catherine

om det blir nån nästa gång... ja, då blir det band! =) Helt klart!



Men börjar det ränna morotspallare här så åker bössan fram! ;-)



Jag tror det var Ulf Helin som odlade morötter här några år... var själv o norpade en o annan!

De var otroligt goda!

Där liksom är min sinnesbild av morotsland... mina förväntningar... det lär nog inte bli samma!

Nå, det lär ju bli bloggmaterial vad det lider!

Så då är det bara att passa på, Eva! =)

2009-07-12 @ 23:22:00
URL: http://cv69.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0