En kopp morronkaffe...

varmt... nykokt... i lugn o ro...
Hahahaha!!!
Varje morron försöker jag... men, se... dom är som getingar i en glasburk... pissmyror i en tecknad kalle anka-film där kalle febrilt försöker stoppa pissmyrorna från att käka upp picknicken men dom bara väller in från alla håll o kanter... o det gnäller o piper o spills!!!
Suck, pust, stön....
en lugn morron med en enkel kopp kaffe som är varm... kanske en liten kanelbulle till... vilken lyx!!!

Den här morronen började med småtroll som busade igång sig i sängen halv sju nångång... sen gick vi upp o jag i hyfsad nämnd ordning pälsade på Edith fleeceoverall o sockor, mikrade en vällingslurk till Edvin som satte sig o se tecknat (nångång där emellan startade jag dammsugarn o insåg varför jag alltid annars gör det på kvällen... två monster som hänger både fram o bak på dammsugarn o trycker av o på... håller fast osv), snörde på en perkulator kaffe, släppte ut Ask i löplinan (fjashunden vågar knappt röra sig i den... o så går han o snurrar runt fågelmats-träställningen o jag måste gå ut med Anders tofflor o få massor av kall snö på mina bara fötter när jag trasslar ur honom därifrån!) gjorde upp en eld, tar in hunden o häller upp en kopp kaffe som jag tänkte sätta mig ner o njuta av tillsammans med ett svårt sudoku som jag hållt på med några dar.... då börjar bina surra! Edtih som suttit o grejat på för sig själv kommer o klättrar upp för mina ben o gnäller... Edvin springer fram o tillbaka o härjar med allt från att han ska på toa till tittiiii (tutten, han har en sanslös förmåga just nu att lägga bort tutten nånstans, typ i soffan eller nåt annnat "väl gömt" ställe o så kommer han o gnäller efter en tutte... han helt glömmer bort o ser inte den han hade i munnen för sju sekunder sen!!!) Nå då är det bara att plocka fram frukosten... jag hade ju en vision av att hinna sitta tre minuter o dricka upp den där förbannade koppen innan!!! Då är det flingor o yougurt... mackor o smör... o allt inspekteras av Edvin som godkänner... Han håller på o smäller i skafferidörren under tiden o tycker det är skitkul när dörren till övre skåpet åker upp när han smäller igen det undre... så, så fort den åkt upp så skrattar han o ropar "Mammma!!! Dä!" Alltså... jag ska stänga igen den så han ska smälla upp den igen!! Så håller vi på ett tjugotal gånger medan jag försöker fixa gröt till ditton osv.... puh... nå, all frukost är framme... Ditton sitter i sin stol o Edvin fick sin kaviarmacka som givetvis Edith hinner flocka tag i medan jag håller på hälla mjölk på mina flingor (Edvin ska ha Frosties o jag vill ha Havrefras, så det går verkligen att krångla till en vanlig, enkel frukost!!!) så, Edvin vrålar näääää Ditto!!! Hela Dittos hand är nedkletad med kaviar... urk.... o jag morrar lite lätt åt Edvin att se till att hålla smörgåsen ifrån henne!! Att han inte lär sig... för det var ju definitivt inte första gången hon snor nåt från honom! Nå, frukosten ska avätas o nu duger ju inte flingorna!!! Blä!!! Men låt bli o ät dom då!!!! *morr* Så, torka av bord, händer, munnar o så av med pyjamas o på med kläder på ditton... Samtidigt så ska ju Edvin på toa... ner med Edith på golvet o av med byxorna på Edvin o lyfta upp honom på toan.. .Edith hinner ju dit med händerna innan han hinner sätta sig... den här gången hann hon i alla fall inte släppa ner sockan hon höll i handen.... o medan Edvin sitter på toa försöker jag klä på Edith.... nå, bort med Edvin från toan, på med kläder på honom... fortsätta klä Edtih som är som en korsning mellan en iller o en ål! Ut från toan, o då tänker jag att NU ska jag väl ändå få mig en kopp... så jag gör ett nytt försök... men... nu börjar ju stumpan vara trött!!! Jag plockar bort Edvins flingtallrik, men då vrålar han som om jorden håller på o gå under!!! Jaha... tydligen ska han då äta upp bläflingorna... o har en tanke på att gå o se tv samtidigt... Nä du!! Ska du ha flingor, var så god o sitt vid bordet.... Jag har tröttnat på att ha soffan o resten av både vardagsrum o ditto ommålat med Edvins frukostar! Så, han sätter sig o äter upp hälften ungefär... sen vill han att jag ska rita traktordäck i tidningen jag försöker lösa sudokut i... Ditton sitter i min famn o försöker slita sönder allt i pappersväg som hon kommer åt! Jag ritar några hjul, som blir till traktorer, som ska pumpa däcken o som krockar o drar vagnar osv... så plockar vi fram nya traktorboken o så sitter han o läser den en stund o givetvis flasar han ju runt så muggen (jag hade sneglat på den o tänkt, måste plocka undan... men, hade också en tanke på att dricka upp apelsinjuicen först!) flyger iväg på golvet.... Jippi tycker Edith o försöker rusa dit o kladda... jag morrar åt Edvin som tar illa upp o springer iväg... givetvis snubblar han o då är ju katastrofen ett faktum... hans två o ett halvtåriga självkänsla fick ett slag för mycket så tårarna flödar o jag kramar o tröstar osv med ena handen samtidigt som jag försöker hålla undan Ditton när jag torkar upp juice med andra handen... o foten.... o min andra kopp kaffe står orörd o svalnar på bordet....
Nå, juicen ör upptorkad... o så tänker jag att Edith somnar nog i vagnen o Edvin vill vila med tutten i soffan... Jippie! Lugn... tills jag tar upp Ditton o känner odören.... bara o byta bajsblöja.... Allt går i ett... i ett... i ett.... Varför inte låta alla vara nakna o skita fritt... Kakla in allt... golv väggar tak o så skaffa en högtryckstvätt o spola av dom varje kväll...
Och stackars pappan... som måste jobba...

Nu är kaffekoppen jag har druckit medans jag skrev det här slut... den var inte god! Halvljummen o har stått två timmar i termosen.... Suck!

Kommentarer
Postat av: Lillan

Jasså du är inte heller bläckfisk?!
Hm, är det nu jag sak berätta hur min morgon varit. Vaknade av mig själv kl 8 på morgon efter en skön sömn i stugan. Smög upp ur sängen eftersom alla andra sussade gott. Satte på te-vatten och avnjöt en frukost i lugn och ro med en bra bok framför mig. Det är bara i stugan jag har den lyxen men ack så ljuvlig den är. Men då är mitt yngsta redan 7 år och brukar vakna tidigt, men då roa sig själv eftersom han vet att mamma vill sova på morgonen (även om hans skotrar och rallybilar har trasiga avgassystem för det mesta och brummar genom hela huset).
Hoppas dagen varit bra =)

2008-04-13 @ 20:42:28
Postat av: Linda, Oscar och Lucas

Kunde inte låta bli att skratta då jag läste din blogg idag, förlåt!!!
Nu för tiden orkar jag inte ens sätta på perkulatorn på morgonen.
Men det var en STOR tröst att läsa Lillans inlägg, jag får vänta sex år, tre månader och 17 dagar sen ska jag sitta och njuta på morgonen =)...

2008-04-14 @ 08:38:24
URL: http://www.flexis77.blogg.se
Postat av: Mia

Tack! för att du delade med dig av din morgon. Då kanske jag har vett att njuta av mina. :)

2008-04-14 @ 18:53:19
URL: http://dunkamiggulochbla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0