Totalt slutkörda...

Ja... stackars barn...
Edith sover nu för andra gången... hon hann inte ens äta sin lunch för hon var så trött! Edvin, han hade ett helsickes humör o det var bara blä o nä till allting sen, efter en maktkamp modell stor för att få på kläderna (byxorna hade han själv plockat fram, men när jag skulle ta på dom var det vrååååålande BLÄ!!!) kom han o kröp upp i famnen för en kram... o somnade som en stock!!! Så... den har vackra soliga dagens planer har ju gått åt skogen!!! När dom nu vaknar till liv så är det bara att slafsa fram lunchen... för dom lär ju vara utsvultna båda två! Sen är det ju nästan dags att borsta tänderna o gå sova.... ähhh... tror jag bakar en kolapaj som vi kan tröstsmaska i oss

image203

KOLAPAJ
ca 15 bitar (fast... det går att äta upp den rätt fort på bara tre personer också)

PAJDEG
3 dl vetemjöl
1 msk socker
125 g smör el margarin
1 äggula
1 msk kallt vatten
FYLLNING
1 1/2 dl vispgrädde (funkar med mellangrädde lika bra)
1 1/2 dl farinsocker (gott att byta ut en del mot mörkt muscovadosocker)
1 1/2 dl ljus sirap
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
125 g smör el margarin

Hacka samman mjöl, socker o matfett till en smulig massa. Tillsätt äggulan och vattnet, arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut i en låg, rund bakform ca 26 cm i diameter. Gärna med löstagbar botten. Ställ i kylskåp att vila ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Fäst folie runt kanterna på pajen, grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter. Ta ut och låt kallna i formen.
Mät upp fyllningens alla ingredienser utom matfettet i en kastrull. Värm upp under omrörning, låt därefter smeten koka i ca 12 minuter.
Kontrollera att smeten är färdig genom att doppa en tesked i smeten o ställa den i ett glas kallt vatten. Går det att rulla till en kula är den klar klicka ner matfettet o rör smeten slät. Häll ut smeten jämnt i pajskalet. Ställ kallt att stelna, minst två timmar.
Servera med vispad grädde... väldigt gärna smaksatt med rom eller konjak.
Har gjort pajen några gånger... o tycker att både pajskalet o smeten mår bra av nån extra minuts kok repektive gräddningstid!

13:29
Monsterpojken har vaknat! På gott humör!!!!!   :-o
Och jag har ordnat lite travmiljoner... HAHAHA!!! Tog lite lotto, måltips o Kenomiljoner när jag lik höll på!!! HAHAHAHA!!! Men, som sagt... hoppet är ju det sista som överger en, så varje lördag fortsätter jag o hoppas på att lördagsgodispåsen o Harryboy prickar in rätt siffor!!! Idag har jag hjälp Harry lite på traven... (vitsigt va!?) jag plockade ut ett gäng hästar som jag tror på o garanterat kommer att vinna!!! HAHAHAHA!!! Hade nån hört mig så hade tonen av ironi hörts i mina asgarv!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0