Lite skyltar skulle inte skada!

Vi rantade iväg åt Piteå-hållet igår!
Vi hade ju tänkt oss åt Nolia-mässan... men... halvvägs till Sundsvall började vi väl reagera o fundera på vart den där mässan ligger nånstas??!!
Nå, inte riktigt så illa... men vi hann köra en bra bit söder om Piteå när vi inser att vi måste ha missat mässan!
Så, vi vänder, kör tillbaka... passerar en skylt med klatchig blå/gul färg där det står PITEÅ med stora bokstäver... sen var det uppradat lite akiviteter under olika datum, bla Nolia 2-10 aug! Jag som körde såg inte vad det stod!
Men, hallå!!!
En skylt, uppe vid E4:an där det står NOLIAMÄSSAN hade ju inte skadat...
Ok, vi skulle väl kanske ha tagit ut en färdbeskrivning från Eniro, eller skaffat en gps till bilen innan vi kom på en sån befängd idé att köra bil till en sån mässa!

För, vi körde då norrut igen, tänkte att det är väl bäst att svänga in mot Piteå...
kör o kör o kör... funderar på ÄR det här nu rätt...
Mitt i allt dyker det upp en liten trafikskylt där det står mässan med små bokstäver, bredvid en med Centrum! DET måste ju vara Noliamässan... o vi fick upp hoppet lite grann...
Ja, en skylt till... JIPPI! Rätt väg...
Jag följer skyltarna med mässan när Anders pekar åt andra hållet o säger: "Parkering, Noliamässan!" En skylt??? Som JAG definitivt inte såg... men, sen dök det upp västförsedda personer o ville ha betalt för parkeringen... så jag var tvungen att fråga om det här är Nolia??? Och... att man ska parkera här??? Han fick sin 20-lapp o vi fick får parkeringsbiljett... men, jag var tvungen att morra... så länge så pappan skruvade på sig o sa, kör nu... lite försiktigt... Kön efter oss blev längre o längre...
Men, jag hade hunnit onda upp mig så pass att jag bara var tvungen att be honom meddela sina "chefer" att dom ska se till att det skyltas bättre!!! Samma sak när man skulle gå från bilen... en vag fingervisning o så att det var en bro vi skulle över! Visst, det var ju bara att följa strömmen av folk så kom man sig till Nolia men, inte en enda skylt!!! Och sen, när vi virrat runt där inne (för övrigt en ovanligt rörig mässa!) o vi kände oss klara så skulle vi virra oss tillbaka igen... Hade man varit lite mer virrig så hade vi inte hittat tillbaka till bilen... Skyltat? NäNÄ!!!

Dom kallar sig "Norrlands största mötesplats!"
Ja... men, det gäller ju att hitta dit också!!!
Eller ingå i lokalbefolkningen alternativt ränna där varje gång det arrangeras...
Jag har varit dit en gång förut... omkring 1994 har jag åkt buss med skolan i Övertorneå till den här mässan... men, jag hade inte en susing av minne över hur nåt såg ut!

Jag har väl nån liten gen som är för mycket stockholmare för att klara av såna här arrangemang... när man är "van" vid Älvsjömässan o såna ställen...
Där behöver man inte tänka själv!!!
Man sätter sig i bilen, startar o kör - efter SKYLTARNA så hittar man galant dit man vill!!!

Men, själva mässan var ju kul!
Överkalix marknad i större version!!! =)
Vi gick först in i design o hantverkshallen... men, i trängseln kände vi att lokalt designade kläder inte lockade lika mycket som traktorerna utanför... så vi vände på klacken direkt!

Ute fanns det MYCKET att titta på!!!!!

Gällde INTE mammor!!! =(          - - - >

Utomhus var det absolut bäst o skönast att gå o lorva på!
Massor, massor o återigen massor av maskiner, traktorer, grävare, släp, fyrhjulingar....
bla bla bla...
Men, inne i själva tälten ska man ju inte tro att man kan göra några mer avancerade utsvävningar med två barnvagnar... En kärringjävel (ursäkta uttrycket) klev ut mitt framför mig o krockade med Edihts vagn o kommenterar högljutt till sin karl: "Nä men Titta!! Dom bara KÖR på en!!!!" Se dig för kärring!!! Jag var på vippen att lämna över vagnen o säga: "Här, varså god!! Kör 50 meter utan att "köra" PÅ nån!!!!" Men, hejdade mig... Ditton skulle inte behöva ha en sån ragata i närheten nån längre stund!

Nä, såna ställen ska man inte ha små barn för att besöka... men, samtidigt... Om man nu har två små barn som inte orkar gå en hel dag... ska man inte kunna fara på såna här tillställningar då? Arrangörerna skulle kunna tänka lite mer på framkomligheten...
För, det var TRÅNGT!!! Mycket trångt... så fort nån stannade så blev det en flaskhals... o gissa hur många vilsna gubbar som stod o stoppade upp folkflödet mitt i gångarna med en kärring som stod o petade i en salamikorv eller nån skurtrasa!!!!

Och... Trollen fick ju prova på maskiner!!! ;-)


Stumpan passade mycket bra bakom spakarna... Blivande grävmaskinist???


Gissa vilka som "Are in heaven!" =)


Grabbarnas paradis... Kolla skylten på tälet!!!

Nä, i det stora hela var det en fantastisk dag!
Lite ofattbart var ju Edvin, han som är så försiktig o inte smutsar ner sig frivillig, han plockade upp nåt chokladliknande från marken o sa: "Mmmm, Gott!" sen hittade han en mörk pöl, också den på marken, stoppade ner fingret o så i mun: "Mmmm, Cola!"
Hade det varit Edith hade man väl inte höjt på ögonbrynen... men Edvin!!! ???

Vi hade i alla fall jättekul... o trollen fick en mycket intrycks-rik dag!
Vi stannade på ICA Maxi o jag gick runt som en zombie o undrade vad jag gjorde där... men, hittade lite mat så vi snörde ihop en kycklingsallad (tack o lov för färdighackad sallad!!!) sen borsta tänderna o i säng... klockan hann ju ändå springa iväg till långt över nio... Stumpan var trött som sjutton, men låg o snurrade i sängen till klockan var långt efter tolv!

När vi åkte dit surrade vi om Nyköping, o att åka bil osv...
På hemvägen, nånstans mellan Töre o Morjärv kläcker Edvin ur sig: "Feeeel Väg! Åka Nykööööbing!"

På morron hade Edvin kommit över i vår säng... själv sov jag men Pappan återberättade hans påpekande: "Vad luktar? Dittos röv, luktar illa!" Hon kanske har pruttat... svarade pappan "Ja, pruttat! Luktar bajs!" Förlåt Edith... om du nu är 14 o när du läser det här o tycker det är urpinsamt så ska du veta... du var världens härligaste o underbaraste bebis! Och, bebisar FÅR prutta hur mycket dom vill!!
Men, faktum är... Hon pruttar, mycket o ofta, sen tycker hon det är skitkul - fräser o pruttar med munnen o garvar!

Jag köpte en tub mjukost härom dan... på morron fick stumpan en sträng på sin limpmacka bredvid hamburgerköttskivan... "MmmmmmmmmmMMMMmm!" utbrast hon o glad i hågen dök det lilla pekfingret ner o plockade upp en stoooor klick som åkte in i munnen! Och... frästes ut lika fort igen... Kuriren blev mjukostdekorerad! Pappan klarade sig precis från mjukost-duschen.... =) Hon trodde att det var smör!!! Stackars stumpa... jag var tvungen att ta bort det o ge henne en ordentlig klick smör istället!

Nu ska vi klä på oss o gå ut för att göra nån nytta...
Vi hade planer på att ta oss en fisketur senare idag... så, i alla fall kolla maskbeståndet i burken o eventuellt gräva lite mer... Edvin gillar att gräva mask!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0