Orättvisa...

Fy så orättvist!!!
Ett sånt jonka-åskväder skulle inte ha uppvägts av nånting annat än en heldag på stranden i 28 graders värme o strålande sol!!!
För jisses vilket oväder...

Jag har aldrig nånsin varit med om ett sånt skyfall som kom inatt!
Jag tyckte det var lite lurigt i luften när jag hängde upp tvätt i går eftermiddag...
frågade Anders om dom lovat nån åska idag... men han hade då inte hört nåt...
På kvällskvisten när trollen somnat låg jag o löste korsord o såg i ögonvrån nåt blixtliknande utanför det mörka fönstret... Spände öronen... o mycket riktigt... ett bra tag efter kom mullret lite dovt i fjärran! Så, då åkte sladdarna ur från allt känsligt...

Det kom några fler blixtar o muller, närmare o närmare för varje gång! Pappan gick ner o drog ur sladdarna där nere medan jag hade öppnat fönstret o stod o tittade ut... o hör hur ett vannsinnigt dånande närmar sig norrifrån! Det lät som en orkan... o det var nästan som om det blev vakuum... hann precis stänga igen fönstret o det absolut värsta skyfall jag nånsin varit med om bara öste ner! Det går inte att beskriva dånet av regn på taket... Anders var tvungen att gå ner o kolla om det verkligen "bara" var regn... var nästan säkra på att det måste ha varit hagel stora som meloner inblandat!!!
Men, nä... endast regn!

Det kom som i skov... jag trodde taket skulle slås sönder! Helt sjukt!
Sen brann det av några blixtar... ett par, tre stycken riktigt, riktigt nära!
Mullret kom samtidigt som det blixtrade... Men, sen avtog det...
o så höll det på några timmar fram o tillbaka men inte så där riktigt nära...
När det small som värst kom reptilhjärnan fram i mig...
Rusade upp till sovrummet, hjärtat slog i 140, adrenalinstinn var jag stridsberedd....
att plocka tag i ungarna, en under varje arm... och fly!
Det är otroligt hur instinktivt man reagerar när det är akutläge! =)
Jag försökte knäppa kort på vattenmassorna... men, det var för mörkt!
Det samlades stora pölar överallt... på gräsmattan var det massor av pölar!
Har aldrig sett det förr!!!

Men, som sagt... varför kom det bara åska?
Varför hade vi inte en heldag på stranden innan???
Då hade det varit mer "värt" det... bara åska utan nån solig dag-belöning känns orättvist... men, vem har sagt att livet ska vara rättvist???
Och, trollen sov ju i godan ro hela tiden... så dom slapp uppleva åskan på så nära håll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0