Max 2 ton

Det är vad det står på skylten...
Den där skylten som talar om ifall färjan över till Boheden går eller om isvägen är stängd eller öppen o som sagt, hur många ton man får väga för att isen ska hålla....

Vi var till Kypas på söndagseftermiddan....
Vi passerade den där blaskigt vita skylten som med stora svarta bokstäver skrek ut att MAX 2 TON... ja, jag ser den alltid! Mycket tydligt ser jag vad det står...

Och i min skalle så överslagsräknar jag vad vi väger, totalt... där vi kommer fullastade med ungar, hundar osv... 'bara bilen väger ju en bra bit över 1000 kg' brukar tankarna mala o nu var jag, min idiot o kollade fakta... alldeles nyss kunde jag läsa på vägverkets hemsida, när jag knapprat in regnumret, att:
Skattevikt, kg: 1670
Tjänstevikt, kg: 1670
Totalvikt, kg:
2070
Satan...

Nå, nu blev det ju ännu värre....

Nå, tillbaka till skylten...
Där kommer man o ser med sina egna ögon att vägverket lovar att isen håller för två ton... ja, ja.. ja... jag vet att dom har marginaler... men, när man då möter en TRAKTOR som skottar snö för fullt där ute, mitt på isen...
Ja, då löper min överslagsmatematik amok i skallen!!!
Ehhh... bara snöslungeaggregatet väger nog flera hundra kilo... o en traktor... HUR mycket väger väl inte en stor jävla TRAKTOR????

Så, när vi då mötte den där mitt ute på isen... pappans tröstande ord om att vi hade lååååångt mellan oss lugnade inte mitt sinne nämnvärt... men, jag höll i min påse med virknål o virkgarn (har fixat kedjor till skotaren, eller var det skördaren... Edvins... tror dom blev rätt pööörfekt!) i ett stadigt grepp... så stadigt att knogarna var kritvita innan vi var uppe på torra land...

Puh...
Vilka pärser man utsätter sig för...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0