Nu rinner det!

Fast, det där vattnet... hmmm... 
Svagt te ser det ut som, det som kommer ur kranen...

Och, snacka om att informationen är URUSEL från kommunen!!!
Det är rätt bedrövligt...

Vattnet försvann tidigt på dan igår...
jag lyssnade på radion, kollade kommunens hemsida för att få information, till sist ringde jag o fick då veta av växeln att fler har ringt om det o att felsökning pågår... framemot eftemiddan när det äckliga bruna vattnet var som värst ringde jag igen för att kolla... om man törs använda det! Inget ordentligt svar fick jag, men avråddes att dricka vattnet... frågade också om dom ställer ut nån tankbil som man kan hämta vatten från... "MMmm... ja, vi sektionerar o trycktestar o bla bla bla... ja, det kommer nog att ställas en tankbil... mummel... både på Vännäs o i Gyljen... bla bla!"

Nå, nu hade vi ju aldrig helt slut på vattnet... o när vi skulle äta hade det klarnat så det gick att använda... det rann, visserligen en ynkligt tunn, men ändock en vattenstråle hela kvällen så det gick att diska, spola i toan osv. Men, det beror ju endast på att just vi ligger så pass lågt, vattnet rinner hit sist... så, när det är slut uppe på byn har vi regel alltid vatten!
Tankbilen stod vid "Olssons" när farmor o farfar for ringde dom o meddelade... pappan o Edvin for upp för att fylla en 15 liters hink (spännande med brandbil!) men... den hade farit när dom kom dit!!!

Hallå!!!
Information????

En stor, fet känga till Överkalix Kommun...
Idag är det den 5:e december, 2008... alltså, snart skriver vi 2009....

En hemsida hos en kommun som uppdateras med såna här ganska allvarliga grejjer???
Radions "service & trafik"-information???
Är det inte SJÄLVKLART att kommunen meddelar om sånt här!???

Och som sagt...
Nu finns det ju vatten... men, det är missfärgat...
Jag vill ju gärna VETA om det är säkert att ge mina barn detta vatten att dricka!!!

När jag nu är igång...
Lyssnade på radion igår, med bla vägverkets Per-Mats Öberg, i en diskussion om vägsaltet...
höll på smälla av när jag hör karln argumentera för saltet o dess säkerhetsaspekter

"Det som är farligt med halkan är när den plötsligt inträffar... om alla känner till att det är halt är det ingen större trafikfara..."

Ehhh...
Uhm...

Okej, har jag fattat det här rätt...
När det är sommar, solen skiner, fåglarna kvittar o termometern visar på 22 plusgrader... då är det INTE halt!
Men, när det är vinter...
Det snöar, termometern håller sig omkring noll och allt där under... DÅ är det halt!

OM man kör bil, i norrland, på vintern...
så hör det väl för fasen till sunt förnuft att veta att det KAN vara halt...
Det KAN när som helst slå om i vädret, regn på frusna körbanor osv... o bli HALT!

Om man inte fattar det... eller är så nonchalant att man skiter i det kör fort ändå (för det är DÄR det sitter, i gaspedalen!) då ska man inte ha körkort...

Fast, det blir väl här uppe som söderut...
Kaos så fort en snöflinga visar sig!!!

Igår, också det på radion, en trafikvarning nånstans söderut...
"Beräknas komma 5 cm nysnö, varning för trafiksvårigheter!"

5 cm....
FEM CENTIMETER!!!


En vanlig TOMAT är ungerfär FEM centimeter hög!!!

Och, ett litet konstaterande...
Idag är allt äckligt o gammalt o jag kan/vill inte!
Så flera dagars ackumulerat monster kommer väl nu...
ALLT har varit fel från det han klev upp... monsterpojken!
Precis ALLT!

Vilket hätskt inlägg!!!
Det är inte bara Edvin som morrar idag... ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0