Dagen efter...

Vi sov till halv nio!
Ingen storebror som startade alldeles för tidigt... o väckte upp stumpan!!!
Ganska skönt!

Sen passade både pappan o jag på att utföra såna saker som man helst inte vill ha så mycket hjälp av Edvin med! Pappan röjer skrot o skräp i källarn... o jag satte i gång o storstäda köket! Torka överallt... det är sjukt hur mycket os o fett det blir överst på skåpet! Det är väl den enda gången jag är GLAD att det bara finns ett köksskåp!!!
Annars svär man över att det aldrig finns plats för nånting i det där eländes köket... men, idag var jag glad!
Fast... jag avbröt städandet för lunchlagning... hade lite på känn att stumpan skulle vakna o ganska lagom tills käket var klart så vaknade hon!
Sen blev jag urless på städande så jag tog med mig stumpan ut o grävde rabatt istället!!!!

Anders håller på o fixa vedplats lite varstans... o vid vedskjulet har det nångång för längesen växt rabarber... o dom har varit seglivade trots total brist på skötsel... fast, det ynkliga som kommit upp kan man inte ens med bästa viljan kalla rabarber!
Pytteynka smått, knappt att man såg att det var rabarber!
Men, nu när han la ut pallar för att trava ved på var det som om rabarbern fick nå garn-il o växte som ett tok! På nån dag bara stack det upp femton centimeter ovanför pallen!
Så, jag grävde upp dom o tänkte gräva ner dom lite lätt o smidigt bredvid rabarbern som trivs så ypperligt i rabatten vid "Sunes stuga" - snabbt o smidigt var ju bara att glömma!
För, det fanns ingen rabatt... det var bara en gräsmatta!

Men... efter några spadtag (ganska många) så blev det en fin rabatt!
Så nu är dom där... rabarberna! Nu har jag väl till slut dräpt dom! Ska bli intressant o se om dom överlever flytten!! Jag köpte för några år sen oxalsyrefria rabarber o satte dom bakom huset... där dom trivdes ännu sämre än dom vid vedskjulet!!!
Så, även dom fick flytta till "Sunes stuga"!!!

Och... i gräset/rabatten fanns det myriader av nån slags larv... eller det var väl en två, tre olika sorter... men, jag fick lite känsla av att kanske det var nå övervintrande Häggspinnmalslarver... dom som käkar häggarna!
Såna har det ju varit hur mycket som helst här... o häggar finns det ju rejält mycket av... "Sunes stuga" ligger inbäddad i hägg! Så, det kändes logiskt... jag plockade upp dom jag såg o satte dom i en mugg... tänkte testa om sädesärlorna ville ha dom!
Jag har provat att mata dom med SÄD... krossad havre, ekologisk odlad!!!!
Men... det ratar dom... däremot kom det ett helt gäng andra sparvar o käkade med god aptit av havren... men sädesärlorna bara springer runt o fångar sina insekter!
Varför heter det då SÄDES-ärlor???

Nå... jag snörde ut ett gäng larver... o dom blev överlyckliga!!!
Sprang runt o plockade larver så näbbarna blev smockfulla!
Så, när jag då fortsatte gräva rabatten så plockade jag alla larver jag såg... en del spadtag var det 8 - 10 larver!!!
Så, jag fick i hop ett ganska stort antal larver som jag snörde ut vid deras vedvagn!
Dom har fullt sjå med att jaga bort dom andra sparvarna... o nu blev det nästan slagsmål för det var inte bara sädesärlorna som uppskattade lite feta, färska larver!!!

Och.. om det nu var spinnmalar så blev det väl lite mindre såna... allt gott!

Sädesärlornas bo!

Stasckars Ärland! Fullt sjå att jaga bort "Sparvbert" & co!

Vad som däremot är mindre gott är ju all skit man hittar!!!
Det är sjukt!!
För, inte ett spadtag man gräver upp på denna gård är utan SKIT!!!
Allt från kapsyler, krossat porslin, järnskrot i olika former, burkar, flaskor... osv... osv...
Vilka svinpälsar!!!
Tänkte dom inte alls förr i tiden på miljön - djur o barn???
Och vi snackar om den gamla goda tiden... va???
Nä... Eller var det så man gjorde då?
Det man inte behövde snörde man ut i skogen eller grävde ner...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0