Regn! =)

Ja... några droppar kom det i dag...
Ganska skönt... fast jag fick ryka ihop med Edvin en sväng!

Stumpan hade somnat i sin vagn o jag tänkte passa på att röja lite i sovrummet...
hon sover ungefär en timme, en o en halv på dan... o det var lagom för mitt "projekt"....
om det inte hade varit för den där Herr E!!!

Jag hade sagt åt honom, klart o tydligt att inte gå ut... regnigt o blött - läge att hålla sig inne! Men, dragningskraften blev för stor när storgrabbarna kom så jag hör ju hur dörren smäller igen när han går ut! Jag kutar efter o morrande plockar in honom! Han tyckte inte det var världens ljusaste idé så givetvis måste han stå o skrika, grina o gapa i tio minuter, en o en halv meter ifrån den sovande stumpan... först bara väser jag: "Tyyyyssssst!" han fortsätter... jag höjer rösten: "TYYssssttttt!!" han börjar hoppa av ilska så då rinner ju sinnet för mig o jag skriker: "TYYYSSSSSTTTTT!!!!!!!" o lyfter iväg honom... det är inte första gången vi väcker stumpan på detta sätt!!!!!
Det är sååå typiskt.... av dom 60 till 90 minutrarna hon sover måste man hålla på o härja med monsterpojken i 45!

Nu har solen tittat fram så vi tar en liten power-nap... en stumpa är trött igen...
så går vi ut sen!
Jag ska ta o röja upp i sädesärlornas boplats!!!
Det är väl en tre, fyra dar sen jag sett till dom.... så jag började fundera om dom redan gjort klart o ungarna flygit ur boet!? Kollade lite på nätet o hittade fakta:
5-6 ägg läggs i mitten av maj-juni och kläcks efter 12 dygn.
Ungarna lämnar boet efter 12-16 dygn.

Så, lite sorgset är det att inte se dom spatsera runt här... fast skönt att det inte är nån katt som varit o kalasat på gänget! Men lite besviken är jag, för jag hade hoppats på att få se när ungarna sticker ut... på första flygturen!!! Nu bara försvann dom....

Ikväll har pappan jobbat färdigt... sitt gigantiska pass!
Han började jobba klockan nio i fredags och slutar kl 22 i kväll!
Antagligen har väl trollen somnat vid den tiden... dom har ju en tendens att surra nån timma till eller så efter jobbet också...

Fick napp på min "lapp" på anslagstavlan!!! =D
Nu blir det simträning!!!
.
.
.
18:43
Jo då... dom har övergett oss!
Sädersärlorna är all gone!!!
Är det höst nu?
Nå, det har ju vänt, dagarna blir mörkare o mörkare....
suck...

Vi gick ut en sväng efter käket...
Det märks att Edvin vant sig att vara ute varje dag o så dom senaste dagarna leka med polare!
För, idag har det varit mycket uppdämd busenergi som resulterat i bus o kiv med Ditton istället - och givetvis med tårar som slutresultat!

Väl ute så var hans kommentar rätt cool.. när jag sa:
"Oj oj vad mörka moln, det blir nog åska!"
Då frågade han: "Bilen, Zukin?" Jag sa åt honom att den har ju pappa, när han jobbar! Då svarar han: "Vi söpa bil... Vovlo!" Pappan stönade rätt ljudligt när jag berättade det... "Nääää, inte en Volvo!" HAHAHA!!!
Men, hur i sjutton kan ungen klura ut allt???
Jag frågade en gång till hur han menade, utan att vara ledande på något sätt!!
Han skulle ha en bil, så att vi kunde gå o sätta oss i när det går åska!!!
Hallå!!! Han har ju knappt upplevt ett åskoväder!!!
Ifjol gick det ju nästan ingen åska alls! Han är rätt ofattbar ibland! Klurisen!

Jag passade på att dräpa några tallklubbar också när vi var ute... så, det var helt i onödan jag duschade tidigare idag!!! Klyva ved är verkligen superbra motion! Bara jag kommer ihåg att använda magmusklerna... då gillar tom ryggen den motionen! =)
Får väl ta en dusch till... men, suck... pust... o nä o blä!!! LICKI!!!
Det verkar vara stopp i avloppet... få då se om det blir som sist... leja hantverkar för att byta ut avloppsrör och, då måste det gjutas nytt betonggolv osv...
JA JIPPI HURRA!!! Såååå kul...

Speciellt när huset är så gammalt så inga försäkringar gäller! Max 30 år!!
Vad ska man med försäkringar till när dom aldrig gäller?
Sista historian med läckande vatten i garderoben... är fortfarande under utredning men ett besked är att grundförsäkringen gäller INTE vid vattenskada när vattnet kommer utifrån!
Gammalt hus, gammalt tak = skyll dig själv!
Nu var det ju så turligt att jag hade nån extra försäkring, utökad variant så det kanske blir nån krona... men, det är inte klart än! Skulle man spara dom där 1500:- man betalar varje månad i försäkringar så skulle man fort ha sparat ihop till allt som eventuellt behövs ersättas o lagas! Speciellt när "allt" är för gammalt! Huset är ju 70 år... så där är allt bara att glömma att nåt ska gälla på försäkringen... Inventarier? Ja, vitvaror max två år!!!
Och... det är dom ju, allihop med råge!
Så... nåja... hund o kattförsäkringen... den gäller ju så längen djuren lever... o så min egen livförsäkring... bara jag trillar av pinnen i tid! Hehe...

Nä... det ser rätt lurvigt ut där uppe på himlen...
Bäst att ge sig... eller... ska jag kanske kolla blocket efter en volvo!? ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0