Ring... igen...

Idag gick det bättre att komma fram till vårdcentralen!
Ringde kvart i åtta, med samma procedur som igår, fast nu ringde dom tillbaka som utlovat klockan åtta! Hon kände tom med igen mig sen igår så det var bara att få en tid!
Passade på att vara ute i solen med trollen o pappan innan det blev dags att snöra sig i duschen o så styra in till Bränna!
Smidigt gick det hos doktorn också... berättade hur det var o hon kände o klämde...
o så fick jag då en kortisonspruta! Och order om att första 24 timmarna ta det lugnt... sen 48 timmar med mjukstart, försiktigt hushållsarbete osv.... *ehhh* sen åkte jag o handlade... var om till blomsteraffären o köpte två stora keramikkrukor (dom sen i fjol tyckte inte om vintern) en säck jord o några penséer till Edvin! Jag tog det sååååå lugnt så!
Innan hade jag hittat så fina pelargoner på konsum så därför var jag ju tvungen att hitta nån kruka att sätta dom i också! Penséerna var också fina... fyra stycken i olika blåa nyanser till Edvin! Härom dan valde han bestämt ut en "blå" hängblomma... vad dom nu heter... luktar rätt mycket om den gröna växten som blommar (hos dom med gröna fingrar) med massor av lite kladdiga blommor! Jättefina... men, jag har inte gröna fingar så hos mig brukar dom inte bli så stora o fina... om dom överlever... dom brukar blåsa ner då o då också!
Men, Edvin gillar att plantera blommor!!!
Blir så fint...
Och det är ju riktigt kul att hålla på plantera o joxa med jorden o blommor när inte ryggen gör ont!!! Det går inte att beskriva skillnaden... med ont i ryggen är allt bara jobbigt, skittrist o obehagligt - vinden blåser håret irriterande i ögonen, solen bländar, överallt kryllar det av äckelpissmyror o jorden smutsar bara ner överallt när man bommar krukan man häller i!
Men... nu känns solen så mycket skönare, vinden blåser behagligt o jorden är fin!
=)
Fantastiskt!

På eftermiddan kom det en lastbil nerrullandes....
Var det nån som ville åka med på en åktur?????
HAHAHA!!!
Gissa!!!!

WOW!
Att det är så spännande med lastbilar o andra stora maskiner!
Ikväll kl 22:40 är det "Ice road truckers"!
Fasansfullt fascinerande!

Gigantiska lastbilar som kör på isvägarna i USA...
En sak jag inte fattar... eller två...
Det är kallt... minus 35 är ingen ovanlighet... ändå surrar dom hela tiden om att isarna är så tunna, bara 70 cm osv! Hur kommer det sig när det är så kallt?
Och... har dom arma stackarna inte kläder att ta på sig???
Jämt o ständigt surrar dom om hur kallt det är... o värmen i hytten som inte funkar osv...
så sitter dom där i bara skjortan, uppknäppt o utan vantar!!!???

Hur som helst så är det med skräckblandad fascination jag ser på detta program... gillar inte kyla! Och... åka bil på isarna är nog obehagligt här, med personbilen på isvägen som vägverket grundligt kontollerar innan dom godkänner för ex antal ton!
Så... att se dessa monster på isvägarna är läbbigt!

Skulle inte vilja vara den chaffisen!


Usch... Fast det ser ju rätt vackert ut!

Han är för rar... lillhjärtat! När jag höll på med klyven igår så klättrade han upp på högen med okluvna klubbar med sin motorsåg i högsta hugget! När jag hade fått klart en klubbe så skulle han ha den (helst så att dom satt ihop lite grann) för att "motorsåga" isär dom! Mycket omsorgsfullt utförde han sitt arbete!!

Armbågen känns rätt bra nu...
Få se då hur det blir i morn osv!

Ett konstaterande...
Det gäller att se till att man dör på rätt dag!
Kjell dog strax före julafton... 21 december men hittades den 23 alltså...
så januari-pensionen hann ju betalas ut.
Det kom ett återbetalningskrav som jag högaktningsfullt struntat i!
Prioriterade att betala hans räkningar o begravningen...
Han dog ju som sagt söndagen den 23...
måndag var det julafton... o sen ett koppel röda dagar!

Jag skickade ett mail till bostadsbolaget för att meddela vad som hänt...
men kunde inte ringa till dom förrän efter nyår (4/1) eftersom dom hade julstängt...
Det var väl tur att jag fick iväg det där mailet i alla fall... för... då slapp han ju ytterligare en månads uppsägningstid! Nu blev januari uppsägningsmånad...
Jag hann ju inte betala räkningarna innan december månads slut... men, tänkte väl att när det gäller dödsfall kan det ju inte vara så kinkigt med såna datum... lite förvånad blev jag väl när det damp ner ett inkassokrav på hyran!!! Hallå! Han har dött!!! Jag har meddelat... Varför skicka inkassokrav... till en död människa!!! Nå, nu häromdan fick jag ett brev av försäkringskassan i Luleå som uppmanade mig att kontakta dom ang. för mycket utbetald pension...
Idag har jag ringt o ringt o ringt... det var "personen du söker är inte anträffbar, träffas åter efter kl 10" och sen hamnade man i växeln ett antal gånger "Nej, personen är inte på plats, ingen hänvisning" sen när klockan blev 11:50 så var det "personen du söker är på lunch, återkommer kl 13"
Man ska ju inte ha mycket att göra för att lyckas få tag på folk!
Det gäller att ha TID att sitta i telefon!!! Nå, på eftermiddan fick jag tag på människan... hon ville då ha ett "underlag" för att besluta vad som skulle göras... Hon var väl i valet att skicka det för indrivning! Alla papper finns hos kommunen... eftersom det räckte med att lämna in en dödsboanmälan (mao inga pengar!) så behövde inte jag bekymra mig mer om det... men så fort jag får tag på papprena kommer damen där i Luleå att få underlag så hon blir nöjd!
Visst förstår jag att det finns regler att följa, o vissa datum är start o stopp osv...
Men, hallå!
Makabert är det i alla fall!
Vet inte vad som är värst... dom där tusenlapparna som Kjells pension i januari bestod lär ju inte sverige gå omkull av om dom inte får tillbaka! Att dom tjafsar om det... eller att man får inkassokrav på hyran när man inte hinner betala in den i tid för att man har dött!


Kommentarer
Postat av: Mia

Åååh, vad skulle vi göra utan byråkratin? (Antagligen en hel j-a massa annat roligare)

2008-05-27 @ 22:15:03
Postat av: Linda, Oscar & Lucas

Alltså, jag ringde hela denna morgon till VC, utan att nå fram till BVC.

Jag blir sååå förbannad!!! har man telefontid så har man!!! morrr...

Kände att det goda morgonhumöret var bortblåst på ett snäpp på grund av dessa dårar på VC.

Bättre lycka i morgon mellan 8:00 - 9:00.

Ha det gott.

//Linda

2008-05-28 @ 11:42:03
URL: http://flexis77.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0