Fortfarande proppmätt...

då gör man pinocchio-tårta till frukost!!! Fars dags-fika!
Ibland blir man lite äcklad av hur man kan gräva i sig!!!

Det var otroligt gott med grisfötterna igår...
Tänk, för fem år sen hade jag inte sett en grisfot annat än dom som trampande i gyttjan bär upp själva grisen!
Att ÄTA en kokt grisfot, det fanns inte på min världskarta!!!
Men, så vankades det förväntansfullt grisfötter i Kypas... dom flesta med ett uttryck i ansiktet som skvallrade om begär, längtan, passion!!!
Själv var jag gravid... första gången jag skulle smaka!
Och... ja, jag är lite stolt över mig själv att jag faktiskt smakade från det där vita, dallrande, geléiga som låg på tallriken... vad det ser ut som, det ska jag inte beskriva!

Men, smaken... den var jättegod!
Jag älskar ju rotmos o fläsklägg... och smaken var inte långt från fläsklägg...
fast, den där konstistensen... den är speciell!
Då, första gången smakade jag väl en två, tre tuggor... nästa gång blev det lite mer, o så lite mer... nu äter jag nästan en hel! Och, det är en sensationell känsla när man tar en tugga o det liksom bara rinner ner, smakar så otroligt gott... o nångång kittlar det till i halsen när man sväljer en bit med borsten kvar!!!
Efter att man smaskat i sig tassen... så äter man blöta...
Doppa tunnbröd i skyn som fötterna kokat i!
Och, det är om möjligt ännu godare!

Edvin har från första stund, o då var han väl inte ett år första gången han smakade... fullkomligt älskat grisfötter!
Sen dess så slukar han nassetassar så det sprutar om det!
Lillasyster fick smaka igår för första gången... och, hon slukade sin portion... med både fötter o blöta!!!

När vi åkte hem på kvällskvisten fick Edvin ett lätt frustrerat tonfall när han kom på: "Grisen!!! Vi glömde grisen!" så, det var bara att förklara att dom tog ju slut, men, vi ska koka snart igen en omgång!!!

Det HÄR visste ni inte om grisfötter! HAHA!

Nu kommer jag att äta grisfötter med välbehag... ofta o mycket! =)

Och, man blir mätt!
Helt otroligt mätt...

Så, tårtan till frukost var god, och uppskattad av alla... men... jisses så stinn man blir!
Inte undra på om rynkorna försvinner... det är ju för att man blir fetare o fetare!!!!

Lite Överkalix-special...
Blöta, skinkblöta är väl vida kännt...
Men, här äter man gärna "SOBA-BLÅJDA"!
Mjölk-blöta, översatt från min fina ÖVERKALIX-MÅLET stavning!
Och, det är vad det låter... tunnbröd som blöts i kokt, saltad mjölk! GOTT!
Lyssna här!!!

Nu var det klart...
Och jag blev inte förvånad...
Ett C står det under under fliken "Veterinär" när man kollar Ask på SKK...

Och... Ehh.. min näsa är inte att lita på när det gäller väderprognoser!
Visst, det kom snö... några flingor.. o så regnade det, inte så mycket här i Gyljen, men snorhalt efter vägen o mer i Kypas! Där for allt vitt från backen... =(

Kommentarer
Postat av: Fastrarna i Umeå

Jaha, men då vet vi ju varför pappa..eller alltså farfar ser så ung ut!!:D... vi beställer grisfötter till nästa gång vi kommer hem!!!..och mjölkblöta ..mumsssss

2008-11-09 @ 14:20:58
Postat av: Farmor

Det är härligt med din beskrivning av grisfötter och till mina döttrar (fastrar) i Umeå vill jag bara säga MAMMA ÄTER OCKSÅ GRISFÖTTER, ser inte jag också ut lite yngre eller är det baaraa pappa???

Ha de gott och kom ihåg att det finns även andra läckerheter att mumsa i sig utan att för den skull se gammal ut...

2008-11-10 @ 06:39:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0