Pladderpellar...

Han kan verkligen surra, han Edvin!
Lillasyster surrar på utan direkta ord, ganska duktigt hon också!
Idag när vi satt o åt varmkorv till lunch så sprättade Edvin upp från stolen o snurrade runt... o så pladask i backen föll han!
Ett glittrande skratt ljöd när han förklarade: "OJ, Jag tappa mig! Föll som träd o motorsååågen!"

Vi föjde med pappan till Bränna idag, han skulle o äntligen få fixat månadslönsjoxet!!!
Så, nu får han ju lite semester nästa sommar!!! =)

Under tiden så var jag o trollen på Konsum... för att återanknyta till rubriken...
Där går jag o funderar på vad egentligen som behövs handlas, hade ju ingen handelslapp mer än den i skallen... o i vagnen sitter två troll, som surrar konstant!!!
Så pass att attiraljerna till vårt planerade mjukkake o bullbak kom jag på, men... mat! Man måste ju äta!!!
Så, där står jag o stirrar ner i kundvagnen, båda trollen surrar i 140 - när Karin Q kommer förbi o frågar om jag söker nåt!! JA!! Tysta barn... så man kan TÄNKA!!! Antagligen såg jag väl ut som jordens frågetecken... för så kändes det! "Ehhh?? VAR är jag? VAD gör man här?? VILKA är dom där barnen???"
Men, dom är rara... Edvin vill alltid sitta i kundvagnen, sen vill han gå o kolla leksakerna... under tiden passar jag på att handla mer (när det då ryms i vagnen!) sen kommer han o har trötta ben o vill sitta i vagnen igen!! Men, då ryms han ju inte! Så, antingen får jag bära honom eller så sitter han o vinglar på kundvagnens handtag! Med min fasta hand runt om förståss...
Puh, såna stora vagnar som dom har på tex ICA Maxi i Luleå, det skulle affärnerna ha här, åtminstone några stycken så vi med småbarn som vill vara i vagnarna rymmer lite matvaror också!
.
.
.
Köpte ju löja idag...
Så, det blev middan!
Jisses så smaskigt det är med mjölvänd löja som man steker gyllengul till det potatismos o så gräddig löksås till!
Båda trollen smaskade i sig löjor så det bara sprutade fiskben om dom! Edvin har slutat tycka om potatismos bara så där mitt i allt... o han tycker verkligen INTE om det, jag kräver ju att han ska åtminstonen smaka en tugga när det är nåt han säger "äckligt" om... många gånger så slinker det ner i alla fall med den något förvånade kommentaren: "Gott!" men, inte potatismos! Man ser hur det ryser i kroppen hans när han till sist spottar ut det! Nå, det är ju bara i fortsättningen att ta undan några potatisar till honom innan man gör mos... vi andra gillar ju mos!
Fast, stumpan äter bättre när det är bitar av potatis... mos blir ju mest kladd o gegg av till sist!

Imorron blir det "karelsk stek"!
Få se om jag lyckas med det...
Det ska vara fläsk, nöt o lamm... o steka i ugnen flera timmar!
Det blir så himla mört o gott!
Karelsk stek... *mmmm*

Men, nu har vi ju inget lamm, köpte en bit nöt-märgpipa, en bogfläskbit har jag i frysen o så får vi väl ta hälge i stället för lamm...
Jag tror aldrig att mamma har haft nåt lamm i när hon har gjort! Så, det blir nog bra!

Kommentarer
Postat av: Faster Anna

Vad grymt det lät ut för moroten i receptet... "Stycka moroten"... :) Det måste vara en riktigt stor morot man ska ha i den där grytan. Men det lät ut gott :)

Hoppas att ni har bättre väder än vad vi har... vi har just nu spöregn och kraftig blåst... inte alls kul :(

2008-10-02 @ 20:22:09
Postat av: Catherine

Styckade morötter... =S

Blir spännande att testa!

Men, jag tror väl att det är nåt översättningsfel... tydligen finns det väldigt mycket ord i finskan som inte finns på svenska! Så, stycka var väl det närmsta... eller...

Jag rapporterar hur det går med styckningen!!! =D



Trist väder!

Här är det rätt bra...

Dom har lovat fint harväder i morn, så Anders ska sparka upp i alla fall Senna... (och om Edvin vaknar även honom) o sticka på "harjakt" tidigt i morronbitti! Åhh.. jag vill också!!!

2008-10-02 @ 21:15:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0