Vintertid... va?

Vilket eländes påfund!!!
Spelar sommartiden nån roll?
Inte för mig i alla fall...

Jo, visst, precis så här i början hinner man vara ute liiiiite längre om man tar nån eftermiddags-sväng med hunden, men om en vecka eller tre så är det becksvart...
för varje dag minskar ju dygnets ljusa timmar med tio minuter... PER DAG!

Första november går solen upp: 07:24 och ner: 15:02
Två veckor senare upp: 08:17 och ner: 14:12
och på julafton går solen upp 10:12 ett par ynka timmar senare, 12:46 så går den ner igen... men faktum är att då ser man inte solen alls här... den orkar inte upp ovanför "horisonten" mot söder... så, i praktiken är det ju becksvart... halvskumt nån timma o så becksvart igen!

Om man vill veta exakt när solen går upp, ner - på en exakt plats!

Så, den där timman som hippas o happas med fram o tillbaka... Shit the same!
Enda som händer är att hundar, ungar, katter tycker att man är knäpp som mitt i allt börjar släppa ut dom, ge mat osv en timme tidigare, eller så här års, ve o fasa..
En timme SENARE!!!

Senna har börjat göla tidigt...
Är inte riktigt säker på om det är pinknödigt eller vetskapen om att det vankas frukost som gör att han börjar protestera på morron när man sover för länge (typ till halv sju eller så!)

Jag började ju fantisera igår kväll om liiiite sovmorron...
Edvin slockande på soffan en sväng på eftermiddan/kvällskvisten... så när Stumpan somnade vid 20-snåret var han fortfarande pigg så vi gick ner... poppade lite popcorn o smaskade i oss... Jag GLÖMDE bort "Stjärnor på is"!!!
Satt o tjorvade med att göra en gästbok istället!!!

Nå väl... vid 22-tiden ville han gå o sova... 
Det var då mina fantasier "hiuolade" (Överkalixbondska- typ svävade iväg, men säkert felstavat/uttalat) iväg om att det blir sovmorron!!!
NÄ, nä, nä... eftersom Senna satte igång att tjåla... och Edvin vaknade halv åtta (fast klockjä***n var en timme tidigare) så ville ju han gå upp o "kolla läget" sen var han ju pinknödig också... så... den där sovmorronens sista uns försvann när jag slog numret till fröken ur för exakta tiden... 06:42 och trettio... normaltid!

Nu bråkar dom om tv:n!!!
Edith är o trycker på knapparna... Edvin vill se barnprogram! Edith jävlas...
VARFÖR är tv-apparater så vansinnigt galet designade???
Knappar längst ner, längst fram så man kan ändra ljud o kanal... superenkelt med några fingertryck vilket ger påföljden en ilsken storebror som "VILL SE TEWEE!" o fjärrkontroller... SUCK!!! Spolformade, i glansig plast som verkar ha tyngre densitet än allt annat... i alla fall så påverkar dragningskraften dom extremt mycket... så ständigt ramlas det i golvet!!! Tangentlås??? Är det ingen tv-konstruktör som kommit på att det finns???
.
.
.
Jag hittade mig själv!!!
JAG! Åtminstone känner jag mig så här! ;-)

o pappan... =D

och en hel del annat fint!!!

Kommentarer
Postat av: Faster Anna

En positiv sak om att ställa tillbaka klockan... det medför att Lasse far och jagar en timma tidigare än planerat eftersom vi glömde ställa tillbaka klockan igår kväll... så då blir det att fara tidigare än beräknat till Kypas :)



Det gäller att se det positiva i allt :D

2008-10-26 @ 08:11:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0