BIS 2:a & klingande drev!

Ja, inte kan man säga annat än... Vilken kanonhund!!!
Hela historien är lite speciell... egentligen!

För en vecka sen såg jag annonsen i tidningen... spanar in hemsidan där Senna tittar på mig o bara skriker till mitt sinne: HÄMTA MIG! Och, mina alla sinnen svarar: JA! Jag kommer! Du ska bo hos oss!!
Hela veckan går då både jag o pappan småflinar när vi säger, på fredag ska vi åka o TITTA på valparna... ja, jo, just det ja, TITTA!! Sen, åker vi då på fredan... hämtar den härliga Senna som beter sig som om han alltid varit vår hund!

Lördan är ju lite av en kaos-dag... pappan jobbar... trollen o jag tjorvar på, hundarna tjorvar på dom också.... Där nånstans får jag ju för mig att... den där utställningen i morron skulle ju Senna behöva få vara med på... Så jag skickar ett bönande mail o ringer lite bönande o ber... Snälla, kan jag inte få efteranmäla Senna också... Och, det funkade!!! =)

Så, då idag åker vi till utställningen...
Man ska ju inte tro att man med två troll o allt annat runtomkring ska hinna förbereda sig speciellt bra... o så när man haft hunden i knappt 39 timmar så har man inte så höga förväntningar!

Men, domaren var överförtjust i honom!
Han var flera gånger o berömde honom...
Vi fick första pris med HP och BIR
Toppenkritik:

Typ: Utmärkt
Typiskt vackert huvud. Utmärkt hals,
rygg o bröst, benstomme o vinklar.
Rör sej med mkt bra steg. Mkt bra färg
o hårlag. Mkt lovande.

1 - HP BIR-valp


Och i BIS-finalen kom vi på andra plats!
- - - - - >
Sennas priser!  =)


Senna tyckte ju att det var mer kul att busa med schillerstövarn vi hade bakom oss... o så alla mojsiga dofter som nosen dammsög upp från backen gjorde ju att vi inte visade upp oss speciellt elegant!
Så, tänk med lite ringträning o tid!!!

Jag blev så himla glad när domaren var så förtjust i honom!
Gunnar Norlin heter han o är väl en riktigt erfaren o bra domare med egen uppfödning stövare!

För Ask gick det också bra!
Och, en sak är säker...
Det märks stor skillnad i hans beteende sen Senna gjort entré i vår tillvaro!
Han har ju klättrat upp ett steg på rangskalan o det visade han lite här o där idag! Morr o kaxighet mot andra hundar, pinkade upp för bildäcket! (han har inte märkt revir en enda gång förrän idag!!!) så, han visade upp sig betydligt bättre än förr, o nu kryper han inte ihop längre så fort man tar i honom!
Han fick också bra kritik med 1:a HP o BIR...
Men, inget vidare tävlande i BIS-finalen!

Typ: Mycket god
Mentalitet: Trevlig
Bra huvud o uttryck, tillräcklig hals.
Stark rygg, bra bröst, ordinära vinklar o rörelse. Bra päls.
1 - HP - BIR


Så den här dagen får man vara nöjd med!

Det blev ju lite senare än tänkt...
Jag hade ju lite planerat att vi åker direkt efter första bedömingen... oavsett...
Men, när domaren var så förtjust i Senna kunde jag ju inte annat göra än stanna o vara med i finalen också!
Så, den där planerade skogssvängen med båda hundarna blev en kortare promenad istället...
Vi åkte till Kypas o jag gick ut en liten sväng med båda jyckarna... Dom fick vara lösa samtidigt så Senna hade ju fullt sjå med att hålla efter Ask! (Han springer... fort, mycket o länge!)
Nåt skall gav han av, Senna...

Sen sticker Ask iväg efter en skogsväg, Senna efter... jag tyckte det var lite lustigt att han inte skallade när han jagade efter honom... men... Ask gör en lov i skogen o kommer på en annan, nästan parallell skogsväg... o strax innan jag ser honom så hör jag Senna sätta igång ett vackert klangande drev!!! Nåt litet tag efter kom han drivande för fullt! Tog fast honom... o när Ask kom in nästa gång kopplade jag honom så Senna fick vara själv lös...
Så, den där toppendagen fick sitt grädde på moset i det där drevet... Visst... inte var det hare, o det varade väl bara en eller två minuter... men, i mina öron var det ljuvaste musik!!!! STÖVARDREV!!!

Bästa bilden från utställningen!!! =)



Lite Rubbade Runar över Senna...

Men, han  är inte så där toppen-fotogenisk!!! Och, svår att fånga på bild!
Gör sig betydligt bättre i verkligheten än på dom bilder jag knäppt!

Och vilken tur att jag fick en hjälpande hand av Lisbeth o Gösta som kom o tittade på utställningen!!! Tusen tack!!!
För, med två hundar och ensam att hålla reda på dom så hade det funktat bra om jag inte fått startnummer 38 på Senna o 39 på Ask...
Men, nu gick det ju jättebra...

Fast, jag lyckades slarva bort mitt nya, svarta utställningskoppel, TVÅ gånger!!!
Första gången fick Lisbeth ögonen på det där det låg o gömde sig bland grässtråna... andra gången skulle jag tro att det låg o gömde sig i nån ficka... för, jag var o kollade, överallt där jag gått... Men, borta var det!
Nå, det funkade ju med det vita!

Nu ska jag koka en kopp thé... o hälla i halva romflaskan så min förkylning som håller allvarligt på att bryta ut springer förskräckt iväg från min kropp!
Jag har ju nyss varit förkyld... har ingen som helst lust att bli det igen!!!

Kommentarer
Postat av: Linda

Supergrattis till BIS-2.

Eftersnacket hos domaren med funktionärerna var att det var hög kvalite på hundar här idag, MEN den där finska stövarvalpen var helt outstanding! Länge sen han sist såg en så lovande stövarvalp!!!

Kan vara roligt att höra för matte.

Ha det bra!

//Linda

2008-09-29 @ 13:18:53
Postat av: Lillan

Vad duktiga ni hundfolk är! Stort grattis.

Gillade Rubbade Runar =D

2008-09-29 @ 22:03:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0