Det finns inga filter...

Inte det minsta...
Nä, precis allt kommer helt ogenerat ut!
Edvin börjar komma i den där pinsamma åldern...

Vi var iväg med mormor till "storstan" igår, for en sväng till kyrkogården o satte lite ljung o granris på gravarna... blir rätt fint med granris!
Och, den där granen som försvann för några år sen... o vi fick oss "radiogranen" istället... den har ju fortsatt att växa rätt bra... men, nu är det fyra, fem granar istället för en!!! Den har ju konkurrerat om titeln "fulaste gran" ett bra tag... men, nu tror jag den totalsegrar!!! För, lika bra att göra den helful istället för bara halv!!! Tänkte jag härom dan när jag kom på att jag behöver lite granris till gravpynt! Så, då stegade vi iväg i samlad trupp... Edvin bar klipparn, ditto åkte i vagnunderredet o jag körde!
Så nu är det bara dom där fyra, fem grenarna som blivit stammar som finns kvar på granen!!! Ska knäppa nå kort... =)

Sen rallade vi då iväg... o när allt sånt var klart så åkte vi till Vippa o käkade!
Såklart när maten precis kommer på bordet o jag hinner ta två tuggor av min hamburgertallrik så kläcker han ur sig: "Pinknödig!" nå, det är bara att suckande konstatera att återigen kommer jag att få äta kall mat med ena handen medan den andra hindrar stumpan från alla äventyr hon kan tänkas hitta på! För, hon lär ju hinna äta sig mätt tills vi är tillbaka från pinkpausen, o då är det bara buset kvar!!!
När vi då går till toaletterna... i andra byggnaden så är det ju upptaget!
Jag säger åt Edvin att han måste hålla sig en stund... samtidigt så hör jag ju hur det strilar rätt ljudligt bakom en dörr, och det gör Edvin också!!! "Hör mamma, lyssna!!! Låter pinket där inne!!!" Lite diskret försöker jag hyssja honom... men, inser att personen som sitter o pinkar tycker det är nog pinsamt så jag kniper igen... o strax därefter öppnas den andra dörren o vi kan slinka in där... o Edvin får lätta på trycket o så kan vi obemärkt glida in i restaurangen igen!!!

Kommer osökt att tänka på när vi för några år for till Luleå några tjejkompisar, för en shoppingrunda... Pontus var som Edvin nu, kanske nåt litet tag äldre... o nere på HM så rusar han fram till en plastkvinnofigur, iklädd trosa och bh, som är upphängd på väggen... sliter ut trosan o säger högt o ljudligt: "Nu ska vi titta på den här mamman!" Jag stod en bit ifrån, tittade lite generat åt nåt annat håll o hoppades att ingen såg eller hörde min kära sons uttalande!!!
Till saken hör att just då kallade han alla kvinnor "mammor"... o ungar är ju som dom är... men, ändå var det pinsamt...
och... varfö pratar barn i tre-fyra årsåldern så HÖGT???

Idag åkte Vouddas hem!
Nu är det bara att hålla tummarna på att det blir bebisar...
och, hur snygga kommer dom inte att bli???
Med dom här föräldrarna!!!

Maine Coon - eller... är det farliga djungeldjur?!

Idag kom den där fotoboken som jag surrat om...
Och...

Den blev såååå himla fin!!!
Jag kan bara så varmt rekommendera alla... vilken toppengrej!
Kolla in:
MY PHOTOBOOK!!!

Kvällspasset...
klockan är 22:06 o istället för att i morron skriva om igår (idag) så blir det några rader till...

Vi käkade blodpalt till middag...
Hade en skvätt grahamsmjöl kvar i en påse o tyckte att det är ju nästan som mjöl, så det kan man väl häva i... smeten blev fast o fin... men, då blev jag ju osäker på om det skulle bli för löst i alla fall... så jag dunkade dit lite mer vetemjöl... Och, det blev för mycket! Stenhårda små paltar! Men, smaken blev riktigt god!!! Så, nu är jag i valet o kvalet om jag ska testa med grahamsmjöl nån mer gång, mindre mängd... kanske...

Annars så ska det se ut så här:ISBN: 91-7538-026-9  Skrivarförlaget/Norrbottens Bildningsförbund  Stationsgatan 38  951 34 Luleå

Blodpalt (a´la Irene) hämtat från - - - >

1/2 liter blod
3 dl grovt rågmjöl
2 tsk salt
1 tsk mald vitpeppar
1 liter kall, kokt potatis
vetemjöl
1-2 hg rimmat fläsk
vatten o salt + en stor kittel med lock

Blanda blod med rågmjöl, salt o peppar.... låt svälla minst två timmar.
Potatisen skalas, pressas o blandas i.
Vetemjöl tillsättes så att man får en formbar deg.
Fläsket skärs i tärningar.
Med vattensköljda händer formar man paltar av degen, gör en fördjupning i varje palt, lägg lite fläsk i gropen och krama ihop palten över fläsket.
Koka upp vattnet med 1 msk salt per liter i en rymlig kittlel.
Lägg i paltarna med hålslev, låt koka livligt, men ej häftigt i en timme med locket på glänt.
Flytta om paltarna i kitteln några gånger så dom inte klistrar ihop.
Servera med smör och/eller lingonssylt o mjölk!

(fast ordningen... hmm... börja med att sätta vattnet på kokning... en stoooor kittel tar lååååång tid att koka upp!!! Sen tärnar man fläsket... också rätt tidsödande som känns seeeegt när man strår o ska rulla paltarna!)
Mmmmm...

Och, vilka hjälpredor jag hade med både palt o diskning idag!
Dom slogs om att "hjälpa" till med diskandet... o självfallet slutade det med två sjöblöta barn o golv med ett lager vatten överst! Sen, ville Edvin hjälpa till med paltfixandet... härom dan hjälpte han till att rulla o steka köttbullar!!! Så, nu var det paltarna... o ett par stycken fixade han, med lite hjälp... sen kom Stumpan... sittande på pappans axlar KASTADE hon sig över hans huvud efter att ha sett vad Edvin sysslade med... det kliade i hennes fingrar efter att få gräva ner dom i paltsmeten!!!! Så, hon fick ju också prova att peta lite i en bit smet... sen stod dom på varsin stol o "hjälpte" mamma!! HAAHAHA!!! Det gick SÅÅÅÅÅÅ bra såååå!!! HAHAHA!!!  Mesta hjälpen jag fick var att dom testade vattnet som jag hade för att skölja händerna mellan varje palt... det vattnet testades innerligt! Både uppifrån, nerifrån o från höger o vänster... o varje test visade samma resultat... det skvätter över kanten om man har nog mycket fart!!! =)

Och, lingonsylten fixade trollen... fast till nästa paltomgång!
Vi åkte en sväng o plockade lite lingon... behövde lite mer bär till en omgång saftmajjekokning... hade ett gäng svarta vinbär... så ett gäng lingon till det gav lite drygt tre liter smaksig dricka/saft!
Och, trollen tyckte det var kul... Edith gick o tjoade för sig själv o skulle lomma iväg... ropade: "Mamma... hedå... mamma... heddååå!" jag o Edvin hade traskat iväg en bit in i skogen... jaja...

Se sån stil hon har!!

Och nu är det dags att diska ur alla byttor o jox från palt o saftkokning...
puh!

Kommentarer
Postat av: Faster Emma

Han är bara för härlig, Edvin alltså:)hehe

Tur(?) att man kommer hem här nå snart så man får utsättas för hans ärlighet:D



pussar å kramar

2008-09-11 @ 18:39:14
Postat av: Faster Anna

Men, hon är ju bara för go´... vad hon är söt i overallen :)

Njut nu medan de vill hjälpa till... snart kommer det att låta: "ids int´" eller, "gör det själv"... så det är bara att ta till vara på tillfällena :)



Kram

2008-09-12 @ 13:58:46
Postat av: Catherine

HAHAHA! Snart???

Skulle ha Edvin o stoppa in dom tre grytorna Edith hade dragit ut från skåpet..

"Jag kan inte orka!" var svaret...

2008-09-12 @ 14:44:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0