Sånt stoppar vi i våra BARN!

Som sagt... det blev ju en finlandsfärd igår...
Pappan eller om det var mormor hittade en smaskig blåbärspaj på affären...
Vi har köpt o ätit den förr o vet att den är sååå god sååå!

Men numera, när mamman är inne i GI-världen och även kollar lite extra på dessa onödiga E-ämnen så kikar jag ju ganska ingående på de innehållsförteckningar jag kommer över! Pappan o trollen frollade blåbärspaj efter frukosten... sen tar jag förpackningen o kollar... o håller på att smälla av!!!

E420
E330
E331

E333
E202
E471
E160a
E339

E401
E450

E472a
E160b
E500
E341
E170


FEMTON (15) olika E-ämnen, varav fyra förekommer TVÅ gånger!!!

De hade hunnit äta upp drygt halva förpackningen... men, reseten åkte handlöst i komposten! FY attan!
Sånt stoppar vi i oss???!!!
Utan att tänka... för så har jag gjort, inte en tanke på alla dessa E-medel...
Bara obehindrat glufsat i mig!
Och helt utan en tanke serverat mina barn!!!

Jag är nästan lite chockad...
.
.
.
Jag var ju tvungen att forska lite...
(www.slv.se)

Färgämnen

E 160 a  Karotener, betakaroten (gul-orange)
E 160 b  Annattoextrakt, bixin, norbixin (gul-orange)
E 170     Kalciumkarbonat (vit)

Konserveringsmedel
E 202     Kaliumsorbat

Antioxidationsmedel

E 330     Citronsyra
E 331     Natriumcitrater
E 333     Kalciumcitrater
E 339     Natriumfosfater
E 341     Kalciumfosfater

Sötningsmedel
E 420     Sorbitol, sorbitolsirap

Övriga tillsatser
E 401     Natriumalginat
E 450     Natrium-, kalium- och kalciumdifosfater
E 471     Mono- och diglycerider av fettsyror
E 472 a  Mono- och diglyceriders ättiksyraestrar
E 500     Natriumkarbonater


Ja, inte vet jag... men, när jag gör blåbärspaj använder jag: Smör, socker, mjöl o blåbär!

Kommentarer
Postat av: Faster Emma

Inte konstigt att folk får astma och allergier och allt vad folk nu drabbas av hela tiden när de stoppar i sig såna kemikalier, hojja, köpesgrejjer!! Hembakade kakor och tårtor i alla lägen, det är det som gäller och tusan så mkt godare är det ju faktiskt också:):):):)

Pussgo

2009-04-21 @ 19:11:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0