å jag fick mina bullar varma...

Nä, det är ju potatisar man får varma...
det blev då bullar i alla fall!

Men om nån nu råkar märka att brolofsons vetebröd inte riktigt är som det brukar de närmsta dagarna så tar jag på mig skulden, mitt fel... rakt av!
Nåja, inte kanske inte direkt... jag gjorde bara mitt bästa när jag lekte giljotin! För roten till det onda är bullmaskinen!

En gigantisk maskin som man häller enorma mängder bulldeg i ena änden o så i andra änden kommer det ut en rulle vetedeg fylld med vad för tillfället önskas - kanel, hallon, pistage osv... där emellan knådas, kavlas, rullas, klipps o hackas det i lagoma bitar! Bitarna får man sen stå o fånga upp på plåtar i andra änden...
Nå, den delen av maskinen som hackar degen till antingen längder eller bullskivor - giljotinen lämpligt kallad, gick inte att starta på morron!
Först ut på morgonen var tekaka, helplåt! Det blev stillestånd i maskineriet o degen som var klar låg i sin stora bunke o bara jäste o jäste o jäste... till sist kunde vi köra maskinen hjälpligt... delade bitarna "för hand"!

Och eftersom vetebröd har stor efterfrågan så sattes en sån deg igång!
Och längder gick ju hyfsat bra att dela själv med en skrapa... sen var det dags för Rosenkakorna!
Rosenkakor är nog besvärliga i normala fall... det går fort när det sprutar ut bullbitar o så ska man pricka en ring av papp/kartong med på pricken sju bullbitar!
Det gäller att ha tungan rätt i mun o inte svära alltför mycket när det kladdar o fastnar!
För, kanelfyllningen är kladdig... och det rinner överallt!

Nå som sagt... idag har inte alla bitar varit exakt lika stora...
För att då stå dela för hand i rasande takt.... hmmm... definitivt inte det lättaste!
Fast jag kan ju trösta alla bullälskare att marginalerna hamnat på kundens sida... det blev rätt mycket "för stora" bitar! =D

Åska har det dundrat idag!
Första mer ordentliga ovädret för denna sommar...
Lustigt... för det har ju varit otroligt fint väder!
Vi käkade middag i stugan! =D
Vi hade tänkt åka iväg med metspön o doppa maskar... förhoppningsvis lura några abborrar så pappan får prova nya fiskröken han fixat! Och tanken var ju att "middan" skulle bli grillkorv på stranden... men... men... inget fiske i åska när mamman har ett finger med i spelet så då blev det "stugmiddag" istället! Och lika gott var det att grilla korv ute på gården över öppen eld o sen sitta på stugfarstubron o äta!
Att regnet stod som spön i backen var bara mysigt!

Fast, nu skiner solen igen... =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0