Otroligt egentligen...

hur många fula ord o svordomar man egentligen kan!?
Och hur man kan fräsa ut dem... i en aldrig sinande ström!!!
Och, hur ont man kan ha i kroppen... o hur förbannat puckade hundidioter kan vara!!!

Nä, förlåt...
Det är ju inte hundarnas fel...
Det försökte jag också tänka o hålla fast vid första halvtimmen vi var ute...
Hundarna är ju bara taggade som attan o vill ha full fart framåt, att dom då inte riktigt hinner svänga in exakt på det skoterspår jag tänkte ta är ju inte direkt deras fel, jag tar på mig skulden helt o hållet men inte fasen gjorde det min ilska mindre!

Bara för att jag vet att det finns mygg i Bönälven så är det inte mindre irriterande att sitta där o meta en kväll i slutet på juli o upptäcka att man glömt ta med myggmedel!

Nä... det var sannerligen ingen trevlig skidtur idag!!!
Jag velade lite vilken väg jag skulle ta... pappan o trollen hade gett sig iväg strax innan o jag skulle ta hundarna o hänga efter... hundar som var ivriga som s*a*t*a*n så jag beslutade - inga puckelpistspår inne i skogen först... nä, ut på älven så fort som möjligt!!


Så här låter o ser Puckona ut, ganska identiskt utom ras samt antal!!!

Tack o lov att jag bara har TVÅ hundar!!!

Nå hela byn har återigen fått höra hur illa en vän småbarnsmamma kan låta!!!

Det började innan vi ens kommit utanför dörren...
Nånstans där sattes väl ribban antar jag!?
Ivriga hundar, se ovan... Hund Ett fick på sig sele under ovanligt lugna o stabila omständigheter, hund Två - den inkontinente stövaren, skötte sig också bra... det var en lugn o behaglig stämning, Senna är ivrig o sträcker sig fram mot selen för att liksom hjälpa till att få på den o mitt i allt: "skval-skval-skval"! Antagligen blev det för mycket för hundhjärnan som inte kunde hålla kontroll på allt samtidigt så mina byxor fick sig en hundpinkavsköljning o så en stor pöl på golvet också!
Där hade vi första... morr-orsaken!

Men, humöret var ändå på topp o vi jonkar oss iväg!
Fortfarande händer allt i lugnt tempo o vi sticker under kontrollerade former iväg!

Fullt ös...
Det är bara det att värre jävla skitföre för skidor har jag väl aldrig varit med om!!!

Det är skare som bär mig med skidorna men inte hundarna... så när jag svänger o hundarna inte hänger med utan hamnar vid min sida o går igenom snön så rasar jag första gången! Det händer fler gånger...
Sen var skoterspåren eländiga... med smala, stenhårda spår som skidorna skär ned i o fullkomligt skiter i mina direktiv! Nä, skidorna lever sitt eget liv... antagligen lite i maskopi med hundarna... för samtliga gör ingenting så som jag tänkt mig saker o ting!

Nå, vi styr färden ned mot älven... jag har ju fortfarande en strimma hopp om att hinna ikapp pappan o trollen... o innan vi är nere på isen har jag hunnit rasa två gånger till! För varje fall åker humöret lite längre ner... o hundarna blir mer o mer ivirga/frustrerade för Ask (det är han som triggar igång värst) vill verkligen SPRINGA! Järnet, fort framåt!!!

Så, på hård, äcklig skarsnöigt skoterspår har jag fullt sjå att få nån slags koordination på mig, skidor, stavar, linor OCH hundar!!!
Ju sämre mitt humör blir, desto oroligare blir stövaren... så sista backen ner på isen - ganska brant - kastar jag mig frivilligt o det blir ett fasligt kackafoni innan jag har oss på rätt köl för det är ju dessutom en annan människa en bit bort!!!
Stövarn är ju tvungen att nosa, dra, gruffa åt det hållet!

Humöret... humöret.... down, down...

Nå till sist kommer vi oss iväg...
Pucko-Senna börjar med pucko-beteendet (jag vet, mitt eget fel) att springa rakt ut från sidan istället för framför mig, bredvid Ask!!! Och, mitt sinne håller på rinna till ordentligt!
Det är ju rejäl skarsnö... o tassarna börjar bli skavda!!!
Så springer puckohunden frivilligt där i skarsnön!!!
Nå, till sist får vi ordning på oss o hamnar i ett skönt skidflyt...
Då blåser mössjäveln av mig...
Så innan jag fått stopp på oss... vänt o fått tag på den där sata huvudbeklädnaden så är det samma visa igen... flams o trams o puckohundar...
Det är mitt ordförråd börjar avslöjas... med stigande volym!!!

Jag tänker: "Nej, aldrig mer... Jag ska aldrig mer åka skidor med puckohundar! Nu ska jag HEM!!!" så den genaste vägen tar jag... o en sista gång... jag svänger men inte hundrarna o pang i backen!!!!
Fy fasen...
Väl hemma på gården kommer Pontus i samma veva... jag kastar skidor o stavar... stormar in med hundarna som jag sliter av selar, kastar in i hundrummet... stormar ut, möter Pontus i dörren, han säger hej o jag svarar "hej, sata satans puckohundjävlar jag ska skjuta dom!" suck... ibland är det synd om mina barn (o hundar) vad dom inte får utstå!!!

Jag la mig ute i en snödriva, på ett liggunderlag för att coola nerverna lite o lapa lite sol...
Pappan o trollen kommer inglidande... ett flin från öra till öra sprids på pappan när han frågar om det gått bra!?
Dom hade ju suttit på Vännässidan av älven både sett min framfart men framförallt hört oss... där dom gosat sig i läsidan... en vätskepaus med en starköl i solskenet tog dom sig!!!


Här njuts det av en härlig skidtur!

Tänk att samma sak kan upplevas så totalt olika!
Skidtur med två följeslagare... den ena i godan ro, njuter av sol o filosoferar med busfrön... den andra sliter sitt hår i frustration o morrar åt puckon (inklusive sig själv!)!?!?

Och... nu så här, några timmar efteråt kan jag konstatera...
Inte en vecka utan blåmärken!!!
Jag har ett snyggt blåmärke på min övre vänstra arm! Sen känner jag mig öm på flera punkter... från fotleden via lår, röv, höft upp i armen o långfingrets knogled o tom en punkt på vänstra kinden är öm!!! Så, jag har tydligen gjort en rejälare vurpa... vilken av alla det var har jag ingen aning om!!!

Fast, igår var det fortfarande lugna o nöjda hundar:

Vilar o njuter av solvärmen...

Och, jag vet... snart står jag där på skidorna o har ivriga hundar i selar igen... men, då är det säkert bättre skidföre så man slipper slå sig sönder o samman i alla fall!! Det är ju sjukt att man ska skada sig så här i sista skälvande stunden av skidsäsongen när man klarat sig ganska bra i flera herrans månader!!!

Pust...
Senare, sen på kvällen, var vi iväg på en rajgarsväng!
For förbi Svartbyn skulle göra en våldgästning där på Saravallen men... så mörkt o tomt var det!

Kommentarer
Postat av: Faster Anna

Ajdå.. och jag som är och hälsar på i Kypas... har precis kommit hem från att ha varit till moster Greta och baka mjukkaka... det blev endast 35 stycken :) Ni får komma någon annan dag och hälsa på :)

2009-03-23 @ 22:02:30
Postat av: Greta

Förlåt att jag la beslag på Anna vi borde göra ett schema så vi kan dela på hon :)

2009-03-23 @ 22:17:52
Postat av: Catherine

Haha!

Ja, tänk att det kan slumpa sig så!

Det är ju inte ofta vi åker o rajgar! =D

Fast, egentligen svängde vi bara förbi svartbyn efter att ha varit o handlat så... vi hade med i beräkningen att hon kunde vara på vift!

2009-03-24 @ 07:37:31
Postat av: Linda

JAAAAAAAAA hon är fri!!!!!



Oj vad jag vred mig av skratt då jag läste ditt inlägg!!!

Hade samma tur med mina två, men mellan Nybyn och Bränna på söndag.

Det är så skönt att höra att någon annan också bannas på sina hundar.



"Hunden människans bästa vän"...

//Linda

2009-03-24 @ 08:20:15
URL: http://flexis77.blogg.se/
Postat av: Anonym

JAAAAAAAAA hon är fri!!!!!



Oj vad jag vred mig av skratt då jag läste ditt inlägg!!!

Hade samma tur med mina två, men mellan Nybyn och Bränna på söndag.

Det är så skönt att höra att någon annan också bannas på sina hundar.



"Hunden människans bästa vän"...

//Linda

2009-03-24 @ 08:21:06
Postat av: Linda

JAAAAAAAAA hon är fri!!!!!



Oj vad jag vred mig av skratt då jag läste ditt inlägg!!!

Hade samma tur med mina två, men mellan Nybyn och Bränna på söndag.

Det är så skönt att höra att någon annan också bannas på sina hundar.



"Hunden människans bästa vän"...

//Linda

2009-03-24 @ 08:22:20
URL: http://flexis77.blogg.se/
Postat av: Anna

Det där med ett schema låter inte dumt... men Lasse kan bli lite sur om jag hinner bli uppbokad i en månad, för då får ju han ta hand om all "hustjänst" ;)

2009-03-24 @ 08:25:35
Postat av: Catherine

Ja, Anna, fast de tider vi bokar in blir ju delvis hos er, så då hinner du ju med markservicen!! ;-)



Linda: GRATTIS!!! Jag har hunnit vara o nyfikna mig på SKK o se!

2009-03-24 @ 09:18:39
Postat av: Faster Emma

Jag vill äta nybakad mjukkaka! Varför var baka ni när jag hunnit fara!!!?!!!!:P

pussgo

2009-03-24 @ 09:58:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0