Fruset...

alldeles vitt o frasigt är det där ute... just de här första, lite rejälare, frostnätterna är härliga! Såna här mornar ska man sitta ute på pass o lyssna på ett sjungande hardrev!
Snart har vi nog snö...  =)

Vi åkte o hämtade vårt lamm igår!
Vilket äventyr!
Först blev det pitstopp på GK´s - så klart var ju den där inspanade kassaapparaten borta, o nödlösningsgrejjen, verktygsvägg/bänk kändes lite för fjantigt liten för en stor o stark fyraåring... så, det bidde bara ett par långkalsonger o vantar var till dem...

Sen fortsatte vi färden mot lammuppfödarna!
Väl där upptäcker vi ju en stor hage med höns!
Stumpan var nog så reserverad... för att vara henne!
Edvin var mer framåt...
Jag började ju såklart mata hönsen med små maskrosblad o det snappade girigt åt sig allt man gav dem... pappan låtsades stoppa in fingret o sa: "Tror ni att de smakar från mitt finger?" till trollen och Edith slet ut hans hand, snabbt som attan o ropade: "NEJ! Bort!!"

Men, vilka elaka höns!!!
De hade två tuppar! En vit o en brun... bägge två var hårt hållna av damerna!
Hela den ståtliga tuppstjärten var bortplockad! Det enda som fanns kvar var en enda ynklig fjäder... o den fjädern var det hela tiden nån höna o försökte rycka av honom...
Hallå! Hönan Agda???

Har jag fattade det hela fel, men jag trodde ju det var tuppen som ville ha henne naken! =D


Nedtryckt o hunsad tupp!

Och där det finns hönor... där finns det ju också ägg!
En rensing av redena resulterade i detta:
Edvin blev grymt imponerad över de bruna äggen: "Jag tycker
om bruna ägg! Jag vill äta det... jag tycker bara om bruna ägg!"
deklarerade han bestämt!

Och, jag bara älskar riktiga ägg!
Visst är de ekologiska man köper bra... men, såna här ägg är hundra gånger godare!

Och fåren...


Ett lamm (det i mitten) fanns kvar... dotter till den stora, vita tackan!

Får är coola djur!
Ulliga o härliga... tyckte att den här färgvarianten, svart/vit var riktigt fin!
Nästa år vill jag ha två lamm själv... som man får ha struttandes runt gården!

Återigen var Edith lite reserverad, Edvin mer framåt, han klappade o tyckte att det var kul när den stora vita tackan, med en bjällra runt halsen kom o pussade oss!



Fast, det vi fick med oss hem var inte lika ulligt o gulligt...
men, jag satt nästan o dräglade - gud så gott med lamm!!!
Ahh... ugnen, vitlök, kryddor... lite smaskig sås till...
Och till efterrätt en sockerkaka gjord av dessa fantastiska ägg!

Jag är en mycket lyckligt lottad människa som har möjlighet att få tag på såna här fantastiska råvaror!
Och mina barn är mycket lyckligt lottade som får växa upp o lära sig att maten man köper på ICA o Konsum... korven, köttbullarna, pizzan, pålägget osv... faktiskt kommer från djuren o naturen! Äggen värps av hönor som kan leva olika liv... och att vi väljer dessa som får strutta runt, o må bra i stället för de där extraprisäggen som kommer från burhöns!

Och köttet... de får lära sig att även om lammen är rara o gulliga, så är det mat!
Och, de kommer att kunna hantera det... Älgarna är fina där de står en dimmig morgon på en myr, men... när de är skjutna så är det mat!

Tänk alla ungar som växer upp i städer o aldrig får uppleva detta!?
Nä, jag är enormt tacksam över det liv vi är förunnade att leva!


Kommentarer
Postat av: Farmor

Jaa, du har så rätt i att barn som är uppväxta med riktiga bondlurkar dom lär sig också att "gossedjuren" måste dö, och då är de god mat också. Om Madde bordi Bohaijn läser detta så kommer hon nog ihåg våra kaniner som grabbarna slaktade eller hur...

2009-09-30 @ 19:30:30
Postat av: Farmor

Nu förstår jag varför fåren ser avvaktande på pappan, det står ju NORDCHARK på kepan!!!

2009-09-30 @ 19:33:24
Postat av: Greta

Ja det är livets kretslopp då får alla veganer säga vad dom vill, men så där har det alltid varit och skall så förbli.=)

2009-10-01 @ 20:53:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0