Lång o härlig helg!

Lite trött känner jag mig nu...
Helgen har rasat iväg i värre takt än normalt, o i normala fall går det ju så fort så man blir mörkrädd... suck

Det var "älgmiddag" i Kypas på lördag!
Så, pappan styrde ju kosan redan tidigt på morron, de skulle ju jaga älgarna först!
Jag o trollen tog en skön sovmorron till åtta! =D
Ring så spelar vi, kaffe, melodikryss!

Sen kom fastrarna o hämtade upp oss för färd mot östra regionerna!
Vi packade ihop oss... glömde en del, men kom ihåg det mesta för en övernattning, älgfest o harjakt! Värst var väl trollens skor... bland det sista jag tänkte var att "nu ska jag komma ihåg o ta med andra skor" för gummistövlarna som satt på fötterna kanske inte var det roligaste att ha på festen! Men, skillnaden mellan att tänka o göra kan ibland vara vansinnigt stor! Så, det blev gummistövlar för trollens del!

Jag stod o sneglade på kängorna i källarn men högg gummistövlarna... det är ju så varmt... Det var inte varmt kvart över fem i morse! Då var det 0.5 plusgrader... så, frysande trampade jag runt i mina gummistövlar o förbannade min korkighet - jag borde väl veta vid det här laget att det är kallt på harjaktsmornar... spelar ingen roll hur varmt det var dan innan... för det var ju inte direkt den första harjaktsmorgonen jag var på...
Nå, ringrost skyller jag på! ;-)
Kaffepannan blev också kvar hemma... men, då är jag ju så van att Anders alltid tar med sig kaffepannan att jag inte ens tänkte tanken! ;-)

Jakten gick bra...
Vi traskade iväg o stövarn lorvade på... han är inte det minsta "unghundig" - nä, han drar iväg på långa, egna äventyr! Han kommer att bli en envis herre med några års rutin! =S
Ganska snart tog han upp en hare... Yippi! Inte älg, trots att mamman var med! ;-)
Han drev rätt hårt ett tag... sen blev han bortkollrad! Vi stod o såg där haren gled förbi, bland träden utom skotthåll... o efter ett tag kommer en stövare o ser ut som ett frågetecken, jag springer med honom o visar på spåret där haren for iväg... o då sätter herrn igång att driva - ett klockrent drev!
Och, han håller igång en halvtimme, trekvart med bara några få tappt! =D
Det var ljuv musik i mammans öron... sjungande stövarskall - han låg nog rätt nära haren för det var tigthta skall! Oj vad duktig han var... skitduktig!

Själv stod jag med pulsen tickande o bössan beredd...
men, den där haren visste hur han skulle kollra bort både jägare o hund!
Senna fortsatte att rota runt... slog några skall då o då... men, redde inte ut det.

Under tiden gick vi tillbaka till upptaget o gjorde upp eld, kokade kaffe o värmde frusna kroppsdelar! Pappan gjorde det första, jag det två andra... Fattar inte... Jag frös som en gris i mina nya, varma jaktbyxor - fleecejacka - t-shirt - jaktjacka - termosockar - vantar - keps... Pappan satt med uppknäppt jacka, endast skjorta o inga vantar - utan att frysa! =(
Hmmm orättvist, jag har inte vant mig vid kylan än... jag gillar inte att frysa!

Senna fortsatte att nöta på - han sköter sig verkligen bra...
han är bara 18 månader o söker som en vuxen, rutinerad hund!
Inte en tendens att komma o flamsa runt med oss - nä, han kommer o tittar till en då o då, sen sätter han nosen i backen o fortsätter att leta sånt som är roligare än husse o matte!

Efter ett tag gav vi oss... han ska ju till Gammelstan i morn o hd-röntgas (Uiiiiii - ännu en hemsk väntan på resultatet - jag hatar!) så jag tyckte att han kunde ta det lite lugnt idag, tre timmar fick räcka, så vi traskar tillbaka!

Och stövarn lorvar på... han sticker iväg till en gammal äng som mer är skog, där rotar han runt o är borta ett tag! Anders hinner bara säga: "Vi går till bron o väntar in honom för om han piskar upp en hare så brukar de i regel fara över bron!" o så sätter han igång att göla! Jag kastar mig över pappan som bär även mitt gevär (jag hade ryggsäcken) o vrålar: "Men, bössan!!!" innan vi har hunnit ladda ser vi haren glida förbi oss, o tassa iväg mot bron!!! Så är det med jakt... ibland står man bara inte på rätt ställe o ibland är sekunderna inte riktigt på ens sida - hade stövarn väntat ungefär 25 stycken sekunder så hade vi hunnit gå till bron o ställt ner ryggsäck, jag hade tagit min bössa o vi hade varit betydligt mer beredda!
Nå, dagen hade blivit alldeles för perfekt om vi också fått skjuta en hare...
Senna har fått mycket bra jaktträning idag, helt perfekt!
Så, nästa sväng... då får han tugga varm harlever!

Älgmiddan igår var supertrevlig... jättegod mat!
Trollen hade full show - bla var de behjälpliga med lotteridragningen! ;-)
De fick dra vinstlotter o mitt i allt vann jag o kunde välja en godispåse från prisbordet! Undrar just om trollen hade koll på exakt vilken lott de skulle dra!?!?
Så, när maten var uppäten, ananaspajen nedsköljd med kaffe o lotterna dragna var klockan så pass mycket att två troll var trötta! Så det var bara att ge sig... Edvin hade paxat sovplats hos Brännströms... Edith parkerades i Emmas säng...

Pappan o jag hade egentligen tänkt gå till Vitträskkojan o sova över men vi skippade den idén i mörkret... så vi sov på bäddsoffan i stället!
Och, lite skönt att värsta älgjakts-ivern är över - då kan man småviltsjakta mer!

Nä, nu ska jag gå o glufsa i mig nått sjos!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0